post image

پیشگیری از وقوع سیل و کاهش آسیب‌های آن با اینترنت اشیا (IoT)

سامانه‌های هشدار وقوع سیل مبتنی بر IoT چگونه آسیب‌های سیل را به حداقل می‌رسانند؟


/wp-content/uploads/2017/11/F-e1621334114744.jpg

بسیاری از مناطق ایران در برابر سیل به شدت آسیب‌پذیرند. به همین دلیل، فراهم کردن سیستم‌هایی برای جمع‌آوری  اطلاعات مربوط به میزان بارندگی و آب‌های سطحی در این مناطق، برای پیشگیری از آسیب‌های آن بسیار حیاتی است.

بهره بردن از زیرساخت‌های مدل‌های پیشین این سیستم‌ مستلزم آموزش مردم و به‌کارگیری نیروی انسانی بوده است. اما پیاده‌سازی سامانه‌های پیشگیری که به کمک تکنولوژی اینترنت اشیا و با سنسورهای دقیق اطلاعات لحظه‌ای را استخراج می‌کنند، نیاز به نیروی انسانی را برطرف می‌کند و در کاهش هزینه‌ها و خسارات تاثیر بسیاری دارد.

 

نمونه موفق استفاده از اینترنت اشیا در پیشگیری از سیل

ایالات متحده امریکا از کشورهایی است که توانسته این سامانه پیشگیری از سیل مبتنی بر اینترنت اشیا را با موفقیت پیاده‌سازی کند. در این راهکار، ۸۵ درصد آب‌های سطحی و زیرزمینی با استفاده از سنسورهای نصب‌شده در مناطق مختلف، به‌طور پیوسته بررسی و اطلاعات لحظه‌ای به مرکز کنترل ارسال می‌شوند. با استفاده از این اطلاعات، علاوه بر مطالعه و پیش‌بینی روند تغییرات آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌توان صدمات ناشی از سیل را نیز کاهش داد. در حالت کلی با استفاده از این اطلاعات می‌توان احتمال وقوع سیل را ۱۲ تا ۴۸ ساعت قبل از وقوع آن پیش‌بینی کرد. از طرفی، در هنگام وقوع سیل، اطلاعات لحظه‌ای کمک بزرگی به مدیریت بحران می‌کند.

/wp-content/uploads/2017/11/F1-e1621334185454.jpg

راهکار بهینه جلوگیری از سیل باید اطلاعات دقیقی از میزان بارش،‌ آب‌های سطحی و زیرزمینی و جریان آب جمع‌آوری کند. البته برخی از این کارها را می‌توان به عهده نیروی انسانی گذاشت. اما در بسیاری از مواقع  دسترسی دائمی به مناطق صعب‌العبور ممکن نیست. در نتیجه استفاده از سنسورها در این مناطق می‌تواند کار نظارت را آسان‌تر کند. از طرفی، استفاده از سنسورها علاوه بر دقت بالا و افزایش سرعت پاسخگویی، در بسیاری از شرایط از لحاظ هزینه هم بهینه است.

 

طراحی و پیاده‌سازی سیستم هشدار وقوع سیل

طراحی یک سیستم هشدار وقوع سیل نیازمند توجه به سه حوزه است:

 ۱- تامین نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نیاز برای طراحی این سیستم، ازجمله زیرساخت‌های ارتباطی و سنسورها

در این حوزه باید دقت داشت که  تهیه و نصب سنسورهای محلی بودجه چندانی را به خود اختصاص نمی‌دهد. در واقع، هزینه‌ اصلی مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی و مراکز داده است. بنابراین، برای کاهش هزینه‌ها، انتخاب بهینه‌ترین
زیرساخت ارتباطی در ابتدای کار ضروری است.

2- جمع‌آوری و ارسال اطلاعاتی که سنسورها ثبت کرده‌اند.

/wp-content/uploads/2017/11/F3-e1621334274673.jpg

سنسورهای به کار رفته در این سیستم دو عمل کاوش محیط و ارتباط با مرکز کنترل را بر عهده دارند. این سنسورها تغییر در پارامترهای محیطی، مثل حجم یا سطح آب، دمای محیط و آب، سرعت باد و آب را کنترل می‌کنند. مثلا در سیستم پیاده‌سازی شده در آمریکا، بعد از هر بارندگی به میزان ۱ میلی‌متر یا بیشتر، اطلاعات بارش به مرکز کنترل ارسال می‌شود. اگر شدت بارندگی بیشتر از حد تعیین‌شده باشد، سیستم هشدار فعال می‌شود. در روزهایی بدون بارندگی هم، این سنسورها سیگنال‌هایی مبنی بر سالم و فعال بودن خود به مرکز کنترل ارسال می‌کنند که نشان‌دهنده کارکرد درست این ماژول‌ها است.

۳-پردازش  اطلاعات

مهم‌ترین بخش استفاده از این راهکار ذخیره و پردازش اطلاعات در سیستم مرکزی است. بسیاری از سنسورها اطلاعات را به‌صورت محلی ذخیره و پردازش می‌کنند، اما پردازش داده‌هایی که از سایت‌های محلی به مرکز کنترل می‌رسد، برای پیش‌بینی روند بارش‌ها و جلوگیری از خسارات مالی و جانی، اطلاعات بسیار سودمندی فراهم می‌کند.

ارسال این اطلاعات به زیرساخت ارتباطی مطمئنی نیاز دارد. زیرساخت‌های ارتباطی قابل‌استفاده در این سیستم شامل امواج رادیویی، ماهواره و شبکه‌ مخابراتی یا همان سلولار است. البته استفاده از امواج رادیویی مشکلاتی برای این سیستم‌ها به وجود می‌آورد. مشکلاتی مثل اختلال فرکانسی یا عملکرد نامناسب بر اثر شرایط آب‌وهوایی. به همین علت استفاده از شبکه مخابراتی یا ماهواره‌ها راه‌حل معقول‌تری است.

 

خدمات اینترنت اشیای ایرانسل؛ راهکاری برای پیشگیری از آسیب‌های سیل در ایران

با توجه به آسیب‌های جانی و مالی بسیاری که سیل در چند سال اخیر در ایران به جا گذاشته، بهره‌گیری از راهکارهای جدید که در کشورهای پیشرفته پیاده‌سازی شده‌اند، ضروری است. کسب‌و‌کار سازمانی ایرانسل، با کمک شرکای تجاری معتبر خود، آماده پیاده‌سازی انواع راهکارهای جامع مدیریت هوشمند در حوزه‌های آب، برق و گاز است و همه زیرساخت‌های مورد نیاز را در شبکه خود فراهم کرده است.

اکنون اندازه‌گیری و کنترل هوشمند منابع آب با بهره‌گیری از راهکارهای نوین مبتنی بر اینترنت اشیا بر بستر شبکه یکپارچه ایرانسل امکان‌پذیر خواهد بود. به‌کارگیری این راهکارهای نوین، ضمن حفظ امنیت جانی و مالی ساکنان شهرها و روستاهای کشور، می‌تواند نقش قابل توجهی در مدیریت منابع و همچنین کاهش هزینه‌ها و خسارات ناشی از بلایای طبیعی از جمله سیل و طوفان داشته باشد.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این راهکار  در وب‌سایت ما به بخش اینترنت اشیا  مراجعه کنید ویا جهت دریافت مشاوره به آدرس EB@mtnirancell.ir  ایمیل ارسال کنید.

 

منبع:

3 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5448

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4214

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4202