post image

بهبود مدیریت ناوگان حمل‌ونقل با اینترنت اشیا

اینترنت اشیا راهکاری اثربخش برای مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل است.


/wp-content/uploads/2017/09/44-e1620402138974.jpg

از گجت‌های پوشیدنی گرفته تا سنسورهایی که همه‌جا نصب شده‌اند، از وسایل نقلیه‌ای که به اینترنت متصل می‌شوند تا ربات‌های پیشرفته امداد و نجات، همه و همه سبک زندگی انسان‌ها را تغییر داده و حرکت به سوی شهرهای هوشمند و زندگی در یک دنیای هوشمند را تسریع کرده‌اند. اتصال گسترده و دائمی اشیا به اینترنت، اطلاعات و فرصت‌های نابی را در اختیار  صنایع مختلف قرار داده است که تا پیش از این در دسترس نبودند. صنعت بزرگ و با اهمیت حمل‌ونقل یکی از آن‌ها است. در ادامه با جزئیات تاثیرات اینترنت اشیا در صنعت حمل‌ونقل آشنا می‌شوید.

 

تاثیرات مثبت اینترنت اشیا در بهبود صنعت حمل‌و‌نقل

پیش‌بینی می‌شود با کاهش هزینه تولید قطعات خودروها تا سال ۲۰۲۰ میلادی، قابلیت اتصال ماشین‌ها به اینترنت به یک استاندارد در خودروسازی تبدیل شود. مدیران ناوگان حمل‌ونقل با استفاده از فناوری اینترنت اشیا، داده‌ها و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار خواهند داشت تا از طریق آن بتوانند بهینه‌تر تصمیم‌گیری کنند . در نتیجه هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل به یک مزیت رقابتی تبدیل خواهد شد.

مدیریت هوشمند ناوگان راهکارهای قابل توجهی را بر مبنای مانیتورینگ وسایل نقلیه، مدیریت مسیرها و مدیریت فرآیندهای تعمیر و نگهداری به کسب‌وکارها ارائه می‌کند. در آینده نزدیک، مدیران ناوگان‌های حمل‌ونقل در تصمیم‌گیری‌های سازمانی بسیار تاثیرگذار خواهند بود؛ چراکه با اتصال همه اشیا و اشخاص به اینترنت، داده‌ها و اطلاعات جامع و دقیقی در دست خواهد بود که نقش به‌سزایی در مدیریت زنجیره تامین صنایع مختلف ایفا می‌کند. البته این تأثیر فقط در فرایند تحویل کالا به مشتری خلاصه نمی‌شود، بلکه بر سلامت اشخاص و امنیت رانندگان، هزینه‌های سازمان، برنامه‌ریزی‌ها و… نیز تاثیرگذار است. به همین دلیل راهکاری که برای مدیریت ناوگان انتخاب می‌شود، نقش مهمی در موفقیت‌های آتی سازمان‌ها خواهد داشت.

مدیرانی که از راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا در سیستم‌های حمل‌ونقل سازمان خود بهره می‌گیرند، علاوه بر بهبود تجربه مشتری،‌ هزینه‌ها را تا سطح قابل قبولی کاهش می‌دهند. اما کاهش هزینه تنها مزیت این راهکارها نیست؛ در ادامه با مزایای کلیدی استفاده از اینترنت اشیا در مدیریت ناوگان آشنا می‌شوید.

 

بهره‌وری بالاتر

مانیتورینگ لحظه‌ای رانندگان و وسایل نقلیه و همچنین امکان مدیریت ماموریت‌ها از راه دور، در بهینه‌سازی فرایندهای ناوگان بسیار تاثیرگذار است. مدیریت ناوگان با استفاده از سامانه‌های مدیریت هوشمند حمل‌ونقل، حجم نامه‌نگاری و کاغذبازی‌‌های اداری را کاهش داده و سبب می‌شود رانندگان بر کار اصلی خود تمرکز کنند.

کاهش هزینه‌های عملیاتی

بخش اعظم هزینه‌های عملیاتی ناوگان حمل‌ونقل را هزینه‌های سوخت، زمان‌های بی‌کاری و هزینه تصادفات تشکیل می‌دهند. کنترل این هزینه‌ها از طریق نظارت روی کار رانندگان، بررسی وضعیت فنی خودرو به‌صورت لحظه‌ای و از راه دور، برنامه‌ریزی و انتخاب مسیرهای بهینه، تعریف و زمان‌بندی ماموریت‌ها از راه دور و بسیاری از قابلیت‌های دیگر به کاهش هزینه‌های عملیاتی ناوگان‌های حمل‌ونقل بسیار کمک خواهد کرد.

 

افزایش رضایت مشتری

مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل به سازمان‌ها امکان برنامه‌ریزی بهینه و دقیق‌تر برای انجام سفارشات مشتریان را می‌دهد. این موضوع سطح پاسخگویی سازمان و همچنین کیفیت خدمات را ارتقا داده که رضایت مشتری را به دنبال خواهد شد. از دغدغه‌های اصلی مشتریان شرکت‌های حمل‌ونقل و توزیع، برنامه‌ریزی دقیق و امنیت محموله‌هاست که در این حوزه فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیا شامل ردیاب‌ها، سیستم نظارت بر رفتار راننده، سنسورهای مانیتورینگ محفظه بار مثل سنجش دما و رطوبت و بسیاری موارد دیگر به خوبی می‌توانند نیازهای موجود را برطرف کند.

 

سخن آخر

ایرانسل با درک مناسبی از چالش‌های موجود  که مدیران ناوگان در داخل کشور با آن‌ها مواجه هستند، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل  را با دامنه وسیعی از قابلیت‌ها و امکانات سودمند طراحی و پیاده‌سازی کرده است. این سامانه که بر اساس تکنولوژی اینترنت اشیا و باهدف بهینه کردن فرآیند مدیریت ناوگان ارائه‌شده است، علاوه‌بر دریافت اطلاعات مکانی خودرو، سایر اطلاعات مثل میزان سوخت مصرفی، مسافت طی‌شده،‌ وزن بار خودرو، دمای محفظه حمل‌بار، دما و دور موتور، ساعت کارکرد موتور، سرعت لحظه‌ای و… نیز در این سامانه ارائه می‌شود.

از طریق این سامانه هوشمند، سازمان‌ها قادر به تخصیص ماموریت به خودروهای سازمانی هستند. همچنین رانندگان نیز با استفاده از این سامانه می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای از زمان و مسافت باقی‌‎مانده تا پایان ماموریت خود آگاه شوند. مکانیزه‌ کردن روند تعمیر و نگهداری خودروها نیز از قابلیت‌های شایان ذکر این سامانه است که به سازمان‌های داخلی امکان بهره‌مندی از تکنولوژی هم‌تراز با کشورهای توسعه‌یافته را خواهد داد.

اگر شما هم با ناوگان‌های حمل‌و‌نقل سر و کار دارید می‌توانید جهت دریافت مشاوره و نحوه بهره‌گیری از خدمات سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل از طریق آدرس EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

 

4 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11929

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8390

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8361