post image

تبلیغات مبتنی بر مکان چیست؟

چگونه تبلیغات مبتنی بر مکان به توسعه کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند؟


کسب‌وکارها همواره از طریق تبلیغات به دنبال جذب مشتریان بیشتر برای محصولات و خدمات خود هستند.  با روی کار آمدن تبلیغات مبتنی بر مکان (Location-Based Advertising) که یکی از زیرمجموعه‌های تبلیغات موبایلی است، این امکان برای کسب‌وکارها فراهم شده که به شکل بهینه‌ای به مشتریان بالقوه اطراف خود دسترسی داشته باشد.

طبق آمار اعلام شده از سوی موسسه بِرگ، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۵ میلیارد دلار در صنعت تبلیغات مبتنی بر مکان هزینه شود. اما برای موفقیت در استفاده از این ایده تبلیغاتی توجه به سه نکته اساسی حائز اهمیت است:

  • آگاهی از موقعیت مکانی مخاطبان هدف
  • شناخت مناسب از رفتار و ویژگی‌های مشتری
  • پیامی خلاقانه برای جذب و ترغیب مشتری

 

تبلیغات مبتنی بر مکان چیست؟

در تبلیغات مبتنی بر مکان، موقعیت جغرافیایی مخاطب نقش  اصلی را ایفا می‌کند؛ با دانستن آن، در کنار علایق و الگوی رفتاری مخاطب،  می‌توانید با پیامی مناسب و شخصی‌سازی شده، او را جذب کنید و این‌گونه سهمی از بازار را که تاکنون از دست داده‌اید، به دست آورید. در واقع، در این نوع تبلیغات، می‎توانید از متغیر «تقسیم‌بندی بازار هدف بر اساس موقعیت جغرافیایی»  در  طراحی استراتژی تبلیغاتی خود استفاده کنید.

برای آگاهی از بازده بالای این نوع  تبلیغات، در ادامه، یکی از موارد استفاده از این محصول را در قالب سناریویی بررسی می‌کنیم.

/wp-content/uploads/2017/09/11-1-e1620299824728.png

فرض کنید صاحب رستورانی هستید و قصد دارید به بهترین نحو از تبلیغات مبتنی بر مکان، برای افزایش فروش خود بهره بگیرید. اکنون این امکان را دارید که نزدیک زمان ناهار، تبلیغ خود را به مخاطبانی که در محدوده جغرافیایی شما هستند، ارسال کنید. محتوای این تبلیغ می‌تواند پیشنهاد خرید با تخفیف ویژه افراد بین ۱۸ تا ۴۰ سال یا مطالبی از این دست   باشد.  توجه داشته باشید که این پیام علاوه بر افراد رهگذر ، برای همه کارکنان فروشگاه‌های اطراف شما نیز ارسال خواهد شد که برای شما مزیت بزرگی است.

مشتریان با دریافت این پیام تبلیغاتی آگاه می‌شوند که فاصله آن‌ها با فروشگاه شما مثلا کمتر از ۵۰۰ متر است و کافی است برای رزرو میز یا سفارش غذا با شما تماس بگیرند یا  به آدرس موجود در پیام تبلیغاتی مراجعه کنند.  همان‌طور که می‌بینید در این نوع تبلیغ محتوای تبلیغاتی شما شخصی‌سازی می‌شود و در زمان و مکان مناسب به دست مخاطب می‌رسد. به همین سادگی می‌توان سناریوهای بی‌شماری برای سایر کسب‌وکارهایی که نیاز به آگاهی‌رسانی یا برقراری ارتباط با افراد حاضر در یک موقعیت مکانی خاص دارند، تصور کرد.

 

چرا تبلیغات مبتنی بر مکان برای کسب‌وکار شما مناسب است؟

اگر صاحب کسب‌وکاری کوچک یا نوپا هستید، حتما شرایط سخت رقابت با شرکت‌های بزرگ را تجربه کرده‌اید. کسب‌وکارهای بزرگ معمولا با صرف کردن هزینه‌های گزاف از خدمات تبلیغاتی باکیفیت و برجسته‌تری بهره می‌برند. در حالی که کسب‌وکارهای کوچک عموما قادر به پرداخت چنین هزینه‌هایی نیستند و در نتیجه نمی‌توانند خود را به خوبی شرکت‌های بزرگ به مخاطبان خود نشان دهند.

اما خوشبختانه، تبلیغات بر بستر تلفن همراه،  با هزینه کمی که بر دوش کسب‌وکارها می‌گذارد، چون برگ برنده‌ای برای کسب‌وکارهای کوچک عمل می‌کند و با معرفی سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر آن‌ها به مشتریان، به صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغاتی کمک می‌کند. در این شرایط کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند بودجه بیشتری را  به تحقیق و توسعه اختصاص دهند.

با توجه به اهمیت روزافزون تقسیمات بازار و مشتریان هدف در مباحث بازاریابی، امروزه هرگونه رسانه یا درگاهی که  کسب‌وکارها را سریع‌تر و بهتر به مخاطب هدف وصل کند، ابزاری بسیار ارزشمند به شمار می‌رود.  در سال‌های اخیر نقش آگاهی و استفاده از موقعیت مکانی افراد در بحث تبلیغات بسیار پررنگ شده است، تا جایی که بسیاری از اپلیکیشن‌ها با استفاده از موقعیت جغرافیایی شما خدماتی ویژه، شخصی‌سازی شده و متناسب با شرایط و نیاز احتمالی شما عرضه می‌کنند. این امر سبب می‌شود جذابیت محصول یا خدمت برای شما بیشتر شده و تمایل شما به خرید آن به میزان قابل توجهی افزایش یابد. با توجه به بازده بالای این نوع تبلیغات، منطقی است که نزدیک به دوسوم افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند تبلیغات مبتنی بر مکان را جذاب‌ترین گزینه در میان انواع روش‌های تبلیغات موبایلی بدانند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز در زمینه تبلیغات هوشمند خدماتی مانند پلتفرم تبلیغات یلوادوایز و پیامک انبوه را به سازمان‌ها و کسب‌وکارها ارائه می‌کند. شما می‌توانید برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این خدمات  به آدرس EB@mtnirancell.ir  ایمیل بزنید.

 

منبع:

4.8 4 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۰۶

Y’elloAdwise راهکاری هوشمندانه برای تبلیغات

چگونه Y’elloAdwise به توسعه جایگاه کسب و کارها کمک می‌کند؟

بازدید: 15497

blog image

۱۴۰۰/۰۳/۰۸

تجربه شرکت‌های«هوآوی»، «باسلام»، «کمدا» و «اتاقک» در استفاده از پلتفرم Y’elloAdwise

پلتفرم Y’elloAdwise چگونه در زمینه تبلیغات هوشمند به برندهای فعال کمک کرده است؟

بازدید: 5189

blog image

۱۳۹۶/۰۶/۱۱

تبلیغات مبتنی بر مکان چیست؟

چگونه تبلیغات مبتنی بر مکان به توسعه کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند؟

بازدید: 2751