post image

برگزاری اولین رویداد تخصصی کاربرد نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) در صنعت فولاد

اولین کارگاه تخصصی آموزش نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) برای مدیران مجتمع فولاد مبارکه اصفهان و شرکت بین‌المللی ایریسا برگزار شد.


هم‌زمان با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترس‌پذیری شبکه اینترنت، نقش نسل‌جدید تکنولوژی‌های بی‌سیم نظیر 5G در زندگی بشر، هر روز پررنگ‌تر از قبل خواهد شد؛ بنابراین لازم است تا کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ برای پیشی گرفتن از رقبای خود، از فرصت‌هایی بی‌نظیری که شبکه 5G در اختیارشان قرار می‌دهد، آگاهی پیدا کنند.

از طرف دیگر با وقوع انقلاب صنعتی چهارم و هوشمندسازی فرآیندها، بسیاری از کسب‌وکارها درصدد تغییر ساختار و حرکت به سمت تکنولوژی‌های نوظهور مانند اینترنت اشیا (IoT) و رایانش ابری (Cloud Computing) هستند تا با بهره‌گیری از مزایای رقابتی خاص این تکنولوژی یعنی افزایش انعطاف‌پذیری و چابکی، فرآیند تولید محصولات و ارائه خدمات به مشتریان خود را بهبود بدهند. بدین ترتیب شبکه 5G دیگر تنها نسل جدیدی از بسترهای ارتباطی محسوب نمی‌شود؛ بلکه با ایفای نقش زیست بوم فناوری، پایه و اساس پیاده‌سازی تکنولوژی‌های کلیدی در انقلاب صنعتی چهارم خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با نقش تکنولوژی اینترنت اشیا پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را از وب‌سایت ما مطالعه کنید:

اینترنت اشیا چگونه فرآیندهای صنایع تولیدی را بهبود می‌بخشد؟

از تاثیرات شگفت‌انگیز اینترنت اشیا در حوزه درمان چه می‌دانید؟

/wp-content/uploads/2022/05/77-e1652155695623.jpg

شبکه‌های 5G با فراهم کردن پوشش شبکه‌ای گسترده، ارتباطات اینترنتی پایدار و انتقال اطلاعات با سرعت بالا، عملکرد کسب‌وکارها را در حوزه‌های مختلف تولید، انرژی، کشاورزی، خرده‌فروشی، خدمات مالی، رسانه و سرگرمی، خدمات درمان، حمل‌ونقل و بیمه آینده به طور کلی متحول می‌کند. در واقع می‌توان گفت که شبکه 5G به عنوان یکی از پیشرانه‌های کلیدی تحول صنعتی، فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند که در بسترهای شبکه‌ قدیمی، امکان بهره‌برداری از آن‌ها وجود نداشت. با استفاده از این فرصت‌ها زمینه شکل‌گیری شهرهای هوشمند، با کارخانه‌ها، معادن ، بیمارستان‌ها و حتی  کشاورزی هوشمند فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تکنولوژی 5G چه نقشی در رشد صنعت خودروسازی دارد؟

سئول شهری پیشرو در هوشمندسازی!

 

برگزاری کارگاه تخصصی آموزش شبکه 5G در آکادمی ایرانسل

در راستای همراه شدن با این تحولات و آشنایی با شبکه موبایل 5G، مجموعه راهکارهای سازمانی ایرانسل اقدام به برگزاری یک رویداد آموزشی با هدف معرفی نسل پنجم شبکه موبایل (5G) و بررسی نقش آن در هوشمندسازی صنایع مختلف نمود. این رویداد در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت بین‌المللی ایریسا، در آکادمی ایرانسل برگزار شد.

در این همایش با سخنرانی سرکار خانم دکتر اکرم هوشیاری، سرفصل‌هایی به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفت:

  • هوشمندسازی و ملزومات آن
  • ضرورت هوشمندسازی در صنعت فولاد
  • بررسی ساختار علمی و عملی شبکه‌ مخابراتی 5G
  • مزایای هوشمندسازی شهری و صنعتی

/wp-content/uploads/2022/05/7777-e1652155774622.jpg

در بخش اول هوشمندسازی و ملزومات آن، ضمن تعریف هوشمندسازی و معماری لایه‌های آن به ضرورت وجود شبکه 5G در هوشمندسازی اشاره شده است. همچنین پس از بیان مزایای استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال، برخی از این تکنولوژی‌های کلیدی(مانند: داده‌های کلان، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و…) که به‌کارگیری آن‌ها برای اجرای فرآیند هوشمندسازی ضروری است، معرفی و هر کدام به‌طور جداگانه بررسی شدند.

در بخش دوم به بررسی تمامی حوزه‌هایی که در صنعت فولاد، پتانسیل هوشمندسازی را دارند، پرداخته شد. این هوشمندسازی می‌تواند در بخش‌های مختلف زنجیره‌تامین این صنعت از استخراج مواد اولیه تا انتقال، تولید، فروش و… اتفاق بیفتد. نقش تکنولوژی‌های هوشمند در هر یک از این مراحل، به طور دقیق بررسی شد.

در بخش بعدی ضمن اشاره به کاربرد نسل‌های مخابراتی مختلف در صنعت، تکنولوژی نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی (5G)، مزایا، معماری و فناوری‌های مطرح آن با جزئیات کامل مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان هم با ذکر چندین مورد مطالعاتی کاربردی به مزایای هوشمندسازی صنعتی و شهری اشاره شد. بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدناپذیر، کنتورهای هوشمند، شبکه توزیع برق هوشمند، جمع‌آوری و بازیافت هوشمندانه زباله، کشاورزی هوشمند، خدمات جراحی و درمان از راه دور و مدیریت هوشمند ترافیک، تنها چند نمونه از مزایایی است که در این کارگاه به آن‌ها اشاره شد.

چشم‌انداز و آینده 5G در صنعت فولاد

/wp-content/uploads/2022/05/777777-e1652155873546.png

تکنولوژی‌های نوظهور در آینده، تنها شکل ظاهری صنایع و کارخانه‌ها را تغییر نمی‌دهند؛ بلکه تکنولوژی‌هایی مانند: خطوط تولید هوشمند، ربات‌ها و واقعیت افزوده (augmented reality)، نحوه عملکرد و سازماندهی این صنایع را به طور کلی متحول خواهند کرد. در این میان، شبکه 5G که زیربنای این تحولات محسوب می‌شود، به لطف قابلیت‌ اطمینان و سرعت بالای خود، امکان استقرار ایمن این تکنولوژی‌های جدید را فراهم می‌کند.

با ظهور تکنولوژی‌های جدید، افزایش تعداد ربات‌ها و هوشمندسازی کامل خطوط تولید، امکان پاسخ‌گویی سریع‌تر به نیازمندی‌های بازار و تولید سفارشی به صورت انبوه برای تولیدکنندگان فراهم می‌شود. بزرگ‌ترین مزیتی که این تکنولوژی‌ها برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کنند، این است که با منعطف کردن و تطبیق‌پذیری خطوط تولید، هزینه‌های تولید محصولات را به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهند، در نتیجه مشتریان می‌توانند از محصولاتی باکیفیت با قیمت پایین‌تر بهره‌مند شوند. همچنین با وجود ربات‌ها، از حجم وظایف طاقت‌فرسا و خطراتی که سلامت نیروی کار را تهدید می‌کنند، کاسته خواهد شد.

بنابراین نسل پنجم شبکه مخابراتی (5G) ، از پتانسیلی بزرگ برای ایجاد انقلاب در صنایع تولیدی برخوردار است و صنعت فولاد هم از این قاعده مستثنی نیست.

 

سخن آخر

تکنولوژی‌های نوظهور مانند اینترنت اشیا و نسل جدید شبکه‌های مخابراتی در حال ایجاد تغییرات اساسی در شیوه عملکرد کسب‌وکارها هستند که این تغییرات فرصت‌های رشد بی‌نظیری را برای آن‌ها فراهم می‌کند.  اولین گام برای همراه شدن با این تغییرات، کسب اطلاعات جزئی و دقیق درباره آن‌ها و سپس فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای پیاده‌سازی این تکنولوژی‌های جدید است.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های راهکارهای سازمانی ایرانسل، فراهم کردن ابزارهای دیجیتال و بسترهای مناسبی است که کسب‌وکارها را در مسیر تحول دیجیتال یاری می‌کند؛ بنابراین علاوه‌بر برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی مختلف، در زمینه ترندهای فناوری نیز اقدام به ارائه جدیدترین راهکارهای تکنولوژی از جمله اینترنت اشیا، زیرساخت ابری، پلتفرم ویدیو کنفرانس ابری داناپلاس و… به کسب‌وکارها نموده است.

اگر شما هم قصد دارید از این راهکارها در جهت بهبود بهره‌وری کسب‌وکارتان استفاده کنید، می‌توانید به وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید یا به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل ارسال کنید.

3.9 7 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۱/۰۲/۲۶

رونمایی از سرویس خودروی متصل ایرانسل در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران

سرویس خودروی متصل ایرانسل چگونه می‌تواند به صنایع مختلف در رسیدن به تحول دیجیتال کمک کند؟

بازدید: 2810

blog image

۱۳۹۹/۱۰/۲۳

حضور راهکارهای سازمانی ایرانسل در ششمین نمایشگاه تراکنش ایران

راهکارهای سازمانی ایرانسل چگونه به تحول بانکداری دیجیتال کمک می‌کند؟

بازدید: 2724

blog image

۱۳۹۹/۰۲/۳۰

شبکه امن ایرانسل؛ صحن جدید مجلس شورای اسلامی

ارائه زیرساخت ارتباطی و شبکه امن اختصاصی برای مجلس شورای اسلامی

بازدید: 2645