post image

ردیاب‌ خودرو چگونه هزینه بیمه ناوگان خودرویی را کاهش می‌دهند؟

ردیاب‌های هوشمند خودرو چگونه می‌توانند در کاهش هزینه‌های خودرو نقش اساسی ایفا کنند؟


در عصر تحول دیجیتال، کسب‌وکارها و صنایع بیش از پیش به سمت استفاده از  دستاوردهای جدید تکنولوژی حرکت می‌کنند که برخی از آن‌ها با سرعت بیشتر و برخی با شتاب کمتری در این مسیر گام برمی‌دارند. در این میان صنعت بیمه در کشور ما با سرعت بسیار کمی به سوی تحول دیجیتال در حرکت است. شاید بتوان گفت که هنوز صنعت بیمه در ایران به این نتیجه نرسیده که قیمت‌گذاری بیمه به روش سنتی منسوخ شده، استفاده از اطلاعات ردیاب خودرویی در سراسر دنیا به کمک مردم و صاحبان صنایع آمده و هزینه‌های ناشی از بیمه‌گزاری‌های غیر اصولی را کاهش داده است.

در این مقاله قصد داریم در ۵ بخش توضیح دهیم که ردیاب‌های خودرو چگونه می‌توانند در کاهش هزینه‌های خودرو نقش اساسی ایفا کنند. اگر به این موضوع علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

قیمت‌گذاری بیمه در دنیا

در اکثر کشورهای دنیا، مدت‌ها است که دیگر هزینه بیمه بر اساس مدل خودرو تعیین نمی‌شود و کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که باید معیارهای تعیین این هزینه را تغییر دهند. با این تغییر دیدگاه، قیمت‌گذاری بیمه به دو صورت مطرح شد:

  • بر اساس میزان مسافت پیموده شده
  • بر اساس عملکرد راننده

اما هیچ یک از این دو امکان‌پذیر نیست، مگر این‌که از جدیدترین ردیاب‌های خودرو با قابلیت محاسبه‌ مسافت‌های پیموده شده در مدت زمانی مشخص و همچنین ثبت عملکرد رانندگان استفاده شود.

خوشبختانه، فناوری‌های ردیابی امروزی مقرون‌به‌صرفه‌تر و نصب آن‌ها آسان‌تر از همیشه است و کسب‌وکارهای کوچک نباید منتظر اجرای سیستم ردیابی بسیار پیشرفته‌ای باشند، بلکه بهتر است از آنچه امروز در دسترس است بالاترین بهره را ببرند.

در ادامه برخی از مزایای استفاده از ردیاب خودرو، را عنوان می‌کنیم:

  • کاهش استفاده‌ غیرمجاز از وسایل نقلیه
  • کاهش و کنترل هزینه‌های سوخت
  • سازماندهی، مدیریت و بهینه‌سازی توقف‌های مسیر (کار، تحویل و …)
  • ایجاد امکان مشاهده فعالیت ناوگان برای توزیع‌کنندگان دفتر پشتیبانی
  • بهبود اوضاع امنیت راننده و بازیابی خودروی سرقتی
  • تهیه گزارش خودکار مسافت پیموده شده، ساعت کارکرد موتور، مدت زمان رانندگی و زمان حضور در محل کار برای مدیران

اما علاوه‌بر همه این‌ها ردیاب خودرو و نرم‌افزار مدیریت ناوگان باعث کاهش هزینه‌ی بیمه خودرو  نیز می‌شود.

اگر  می‌خواهید درباره تعیین نرخ بیمه به کمک ردیاب‌ها بدانید به لینک زیر مراجعه کنید:

تعیین نرخ بیمه به صورت عادلانه با راهکار مدیریت هوشمند ناوگان

چرا استفاده از ردیاب خودرو در شرکت‌های بیمه الزامی است؟

/wp-content/uploads/2022/03/444-e1647023173846.jpg

ردیاب خودرو می‌تواند در محافظت از ناوگان خودرویی در برابر سرقت به مدیران ناوگان کمک کند. علاوه‌بر این مطالعات نشان می‌دهد که وقتی رانندگان بدانند دستگاه‌های ردیاب در وسایل نقلیه وجود دارد، رانندگی مسئولانه‌تری خواهند داشت.

ابزارهای نگهداری و تعمیرات خودرو که با ردیاب ارائه می‌شوند، در بالا رفتن بهره‌وری و امنیت ناوگان در جاده نقش مؤثری دارند. البته در بسیاری از کشورهای دنیا، در صورت استفاده از ردیاب‌ برای ثبت اطلاعات خودرو، شرکت‌های بیمه تا ۳۰ درصد تخفیف در نظر می‌گیرند. حتی برخی بیمه‌گران در ازای پیاده‌سازی فناوری ردیابی در کامیون‌های ناوگان پول هم پرداخت می‌کنند. چرا که خودروهای سنگین علاوه‌بر این‌که حق بیمه بالایی دارند، آسیب بیشتری نیز به دیگر ناوگان خودرویی و زیرساخت‌های کشوری وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت بیمه

 

در ادامه ۵ دلیل اصلی اهمیت ردیاب‌ها در کاهش هزینه‌ی بیمه خودرو را بیان می‌کنیم:

1. کاهش احتمال ادعاهای ناشی از سرقت وسیله‌ی نقلیه

با نصب ردیاب، می‌توانید در صورت به سرقت رفتن خودرو، آن را به‌ آسانی پیدا کنید. انتخاب این روش باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ حق بیمه می‌شود. در سال ۲۰۲۰، تعداد وسایل نقلیه سرقت شده در ایالات متحده نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است. بر اساس گزارش مؤسسه اطلاعات بیمه، ۸۱۰,۴۰۰ وسیله‌ نقلیه به سرقت رفته است که ۱۱.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش و بالاترین میزان را از سال ۲۰۰۸ داشته است. در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، هزینه وسایل نقلیه سرقت شده در ایالات متحده حدود ۶ میلیارد دلار در سال بود.

/wp-content/uploads/2022/03/444444-e1647023479919.jpg

اکثر رانندگان امروزه از GPS یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی برای حرکت از مکانی به مکان دیگر استفاده می‌کنند. ردیاب خودرو با فراهم کردن این قابلیت، به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد موقعیت لحظه‌ای خودرو را به صورت یک خط مسیر مشخص بر روی موبایل خود دریافت کنند. اگر وسایل نقلیه‌ شما مجهز به سیستم تلماتیک با ردیابی خودرو باشد، در صورت سرقت  می‌توان آن را به راحتی ردیابی کرد.

بدون ردیاب خودرو، بازیابی وسایل نقلیه دزدیده شده توسط پلیس هفته‌ها طول می‌کشد. در بسیاری از موارد، وسیله‌ی نقلیه هرگز پیدا نمی‌شود و شرکت بیمه مجبور است خسارت زیادی را پرداخت کند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های بیمه برای مشتریان با ردیاب خودرو تخفیف ویژه‌ای ارائه می‌دهند. بهبود توانایی کسب‌وکار برای کاهش سرقت و یافتن وسایل نقلیه دزدیده شده حق بیمه‌ی خودروی شما را کاهش می‌دهد.

 

۲. بهبود رفتار ترافیکی

رانندگانی که می‌دانند توسط دستگاه‌های ردیاب خودرویی نظارت می‌شوند، ایمن‌تر رانندگی می‌کنند. داده‌های نرم‌‌افزار مدیریت ناوگان از وسایل نقلیه ناوگان شما درباره سرعت، شتاب بالا، ترمز شدید، و پیچ‌های ناگهانی به بیمه‌گزاران منتقل می‌شود. شما می‌توانید از این داده‌ها برای آموزش رفتارهای رانندگی ایمن رانندگان خود استفاده کنید. این امر نرخ تصادفات را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد و باعث کاهش هزینه‌های بیمه و سوخت می‌شود.

۳. عدم سوء ‌استفاده از ناوگان سازمانی

/wp-content/uploads/2022/03/444444-e1647023582648.png

استفاده از دستگاه ردیاب خودرو نیز کارکنان را از استفاده شخصی وسایل نقلیه شرکت منصرف می‌کند. اگر آن‌ها بدانند که ماشین یا کامیون از نظر موقعیت مکانی و مسافت‌های پیموده شده تحت نظارت است، درباره مکان و زمان رانندگی وسیله نقلیه شرکت محتاط‌‌تر خواهند بود. بیمه‌گران می‌دانند که هرچه وسیله‌ی نقلیه‌ بیشتر استفاده شود، احتمال هر نوع تصادف بیشتر می‌شود.

علاوه‌بر این، ردیابی GPS راه‌هایی را به مدیران ناوگان ارائه می‌دهد تا رانندگان را به استفاده از کارآمدترین مسیرهای موجود ترغیب کند. با این کار فرسودگی خودرو و هزینه‌های مربوط به آن را به حداقل می‌رسد و از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف سوخت خودرو جلوگیری می‌شود.

آگاهی از  این‌که خودروها یا کامیون‌های شما در هر زمان کجا هستند می‌تواند به شما در توسعه مسیرهای تجاری و ایجاد تغییرات استراتژیک‌ در مسیرهای راننده کمک کند. با درک الگوهای ترافیک و شرایط جاده، کسب‌وکارها می‌توانند رانندگان را به مسیرهای کارآمدتری هدایت کنند. همه‌ صرفه‌جویی‌هایی که به آن اشاره کردیم، باعث بهبود نتیجه‌ی امور و ارائه‌ خدمات بهتر به مشتریان می‌شود، این امر برای شرکت‌های بیمه نیز به‌صرفه است. چراکه خودرو مسافت کمتری را طی می‌کند.

این قابلیت ردیاب‌ها در حوزه خودروهای استیجاری نیز کاربردی است. برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

 

۴. ایجاد امکان نگهداری، تعمیرات پیش‌بینی شده و به‌موقع

با سنسورهای هوشمند خودرو می توانید نگهداری و تعمیرات معمول ناوگان خودرویی را با ابزاری به نام گزارش خدمات، ردیابی کنید. زمان مناسب برای تعمیر وسایل نقلیه را می‌توان با این فناوری پیش‌بینی کرد و به مدیران ناوگان ابزاری برای نگهداری و تعمیرات به‌موقع و بدون اتلاف منابع هدیه داد.

احتمال تصادف در وسیله‌ نقلیه‌ای که دچار ترکیدگی لاستیک یا سایر نواقص مکانیکی می‌شود، بیشتر است. برای پیش‌گیری از این اتفاق، ردیاب هشدارهایی را به‌صورت در لحظه، برای  تعمیر خودرو ارسال و به شما کمک می‌کند از این نوع حوادث جلوگیری کنید.

داده‌های کنترل کیفیت که از سیستم ردیابی خودرو دریافت می‌شود،  مدیریت ناوگان را آسان‌تر می‌کند. هر وسیله‌ نقلیه‌ای که بتوان آن را به‌طور مؤثر به صورت در لحظه ردیابی کرد، به‌طور قابل ملاحظه‌ای ایمن‌تر است. انجام این اقدام پیشگیرانه حق بیمه را برای کل ناوگان کاهش می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های بیمه برای کسب‌وکارهایی که از این فناوری استفاده می‌کنند، طرح‌های تخفیفی ارائه می‌دهند، که این یک بازی برد-برد است.

علاوه‌بر این، بسیاری از دستگاه‌های ردیاب را می‌توان برای قفل کردن در‌های خودرو یا کامیون، غیرفعال کردن استارت و سایر ویژگی‌های امنیتی برنامه‌ریزی کرد. در ضمن، با تلفن همراه خود می‌توانید ناوگان خودرویی را مدیریت و کنترل کنید.

بیشتر بخوانید:

نوسازی خودروهای فرسوده به کمک سنسورهای سامانه هوشمند ناوگان

۵. کاهش احتمال قرار گرفتن در معرض تصادف

/wp-content/uploads/2022/03/44444444444-e1647023955922.jpg

یکی دیگر از مزایای ردیاب خودرو کاهش احتمال تصادفات است. وقتی نحوه‌ استفاده‌ی رانندگان از وسیله نقلیه خود را ردیابی می‌کنید، آمار استفاده شخص از وسایل نقلیه به‌شدت کاهش می‌یابد، چرا که کارمندان نسبت به مسافت پیموده شده محتاط‌تر می‌شوند و سعی می‌کنند از مسیرهای تعیین شده منحرف نشوند.

بیمه‌گران می‌دانند که هرچه بیشتر از وسایل نقلیه استفاده شود، احتمال تصادف بیشتر است. به عبارت دیگر، می‌توانید با کاهش مسافت‌های غیرضروری و مسیرهای شخصی که توسط کارکنان طی می‌شود، هزینه‌های بیمه را کاهش دهید. تأثیر همه‌ این امور به ظاهر بی‌اهمیت، وقتی به صورت سالیانه بررسی ‌شوند، به طرز شگفت‌انگیزی خود را نشان خواهد داد.

 

کلام آخر

مانیتورینگ دارایی‌های شما یکی از مهم‌ترین عوامل تجاری ترازنامه سالیانه است. هنگامی که ایمنی راننده و وسیله‌ی نقلیه را با فناوری ردیاب خودرو و سوخت‌رسانی ناوگان ترکیب می‌کنید، بهترین سناریو را برای افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی کلی ناوگان خواهید داشت. این امر درباره‌ی هزینه‌ بیمه نیز کارساز است.

اگر به استفاده از امکانات ردیاب‌های ناوگان علاقه دارید و قصد دارید از این طریق در هزینه‌های بیمه خود صرفه‌جویی کنید، در وب سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل، درباره سامانه مدیریت هوشمند ناوگان مطالعه کنید و برای دریافت مشاوره به EB@mtnirancell.ir    ایمیل ارسال کنید.

 

منبع:

https://www.wexinc.com/insights/blog/fleet/how-gps-vehicle-tracking-can-lower-your-insurance-premiums/

4.7 6 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11932

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8393

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8363