post image

۱۰ روش برای تقویت مهارت همدلی در محیط کار برای مدیران کسب‌وکارها

مدیران و رهبران سازمان‌ها چگونه می‌توانند مهارت همدلی را در خود تقویت کنند؟


در سال‌های اخیر، نگاه کسب‌وکارها به مهارت‌های کارکنان دچار تحولاتی اساسی شده است. شاید اگر ۲۰-۳۰ سال پیش برای مصاحبه به سازمانی مراجعه می‌کردید، با داشتن توانایی‌های فنی و سابقه کاری کافی استخدام می‌شدید، اما امروز، علاوه‌بر این قابلیت‌ها، نیاز به مهارت‌هایی دارید که از شما همکار، دوست و همراه بهتری می‌‍‌سازد و اگر بخواهیم لیستی از مهم‌ترین آن‌ها تهیه کنیم، بدون شک، همدلی در صدر آن حضور دارد.

در تیمی که همدلی در آن بالا باشد، احتمال اینکه اعضا از هم به صورت فعال پشتیبانی کنند بیشتر است. وقتی پرسنل شرکت با درک و احترام با هم برخورد می‌کنند، روحیه کارکنان بالا می‌رود و بهره‌وری افزایش می‌یابد. همچنین، کارمندانی که می‌توانند در محیط کار همدلی کنند، می‌توانند با مسئولیت‌پذیری بیشتری به مشتران خدمات‌رسانی کنند.

همدلی در محیط کار باید از رده‌های بالا شروع شود؛ اگر کارکنان باور نداشته باشند که رهبران‌شان نسبت به آن‌ها احساس همدلی دارند، نمی‌توانند خودشان در محیط کار همدل نشان دهند. رهبران باید راه‌هایی پیدا کنند تا به اعضای تیم‌شان نشان دهند که دل‌مشغولی‌ها و رفاه آن‌ها برای‌شان مهم است، اما چگونه می‌توان مدیر و رهبری بود که در محیط کار با کارکنان خود همدل و همراه است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش این ۱۰ توصیه را از دست ندهید:

 

۱. اجازه دهید کارمندان در تصمیم‌گیری‌ها شرکت کنند

وقتی قرار است در شرکت تغییری اساسی صورت گیرد، سعی کنید نظرات تیم خود را جویا شوید. با آن‌ها صحبت کنید، میان آن‌ها پرسش‌نامه پخش کنید یا از آن‌ها بخواهید انتقاد و پیشنهادشان را درباره تغییرات سازمان بیان کنند. برای مثال، وقتی تصمیم دارید پس از واکسیناسیون کامل کارمندان‌تان، دورکاری را لغو کنید و روال کاری را به حالت عادی بازگردانید، ممکن است پرسنل درباره تغییر برنامه‌های زندگی‌شان از جمله برنامه نگهداری از فرزندان یا سالمندان خانواده خود دچار نگرانی شوند.

در این موارد، بهتر است موضوع را کاملاً شفاف با آن‌ها در میان بگذارید، به آن‌ها نشان دهید مسائل آن‌ها برای شما مهم است و با هم‌فکری آن‌ها، به راه‌حلی مناسب برسید.

درباره دورکاری بیشتر بخوانید:

۲. برای هر کارمند برنامه‌ای متناسب با توانایی‌ها و روحیاتش ترتیب دهید

/wp-content/uploads/2022/02/444-e1644821568980.jpg

هر یک از افراد در محیط کار مرزها، چالش‌ها، توانایی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند. رهبرانی که قدرت همدلی بالایی دارند، می‌توانند برای هر یک از کارمندان خود برنامه‌ای مطابق با روحیات و شرایط‌شان در نظر بگیرند. این برنامه می‌تواند مربوط به بازگشت به محل کار پس از پاندمی کرونا باشد، یا فرصت‌های یادگیری و توسعه فردی آن‌ها. بهترین رهبران کسانی هستند که می‌دانند نباید برای همه یک نسخه بپیچند و باید مدام در حال تحلیل و بررسی شخصیت کارکنان خود باشند تا بهترین شرایط کاری را برای آن‌ها فراهم کنند.

در مقاله ۱۰ویژگی رهبران موفق درباره ویژگی‌های دیگر رهبران موفق بخوانید.

 

۳. به اهداف و علایق آن‌ها توجه نشان دهید

کارمندان شما خودشان را در دو سه سال آینده در کجا می‌بینند؟ چه برنامه‌ و هدفی برای آینده شغلی خود دارند؟ آیا بخشی از کار هست که با انجام دادن آن احساس بهتری پیدا می‌کنند؟ چه کاری به آن‌ها انگیزه می‌دهد؟ با درک این موارد و توجه کردن به آن‌ها در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، می‌توانید رضایت شغلی کارکنان خود را تا حد زیادی بالا ببرید.

چگونه در کارمندان خود ایجاد انگیزه کنیم؟

۴. حجم کاری و میزان خستگی آن‌ها را در نظر بگیرید

/wp-content/uploads/2022/02/4444-e1644821670107.jpg

به فرسایش شغلی افراد توجه کنید.  کار کردن بیش از حد، می‌تواند به چالشی اساسی برای سازمان تبدیل شود، چراکه علاوه‌بر ایجادخستگی و استرس، تأثیراتی منفی بر بازدهی، حافظه و روحیه کارکنان می‌گذارد. به‌طور منظم با پرسنل خود درباره حجم کارشان صحبت کنید. البته لازم نیست زمان زیادی برای این کار صرف کنید. یک جلسه کوتاه هم برای رسیدن به اطلاعات مفید در این باره کافی است. آن‌ها را تشویق کنید که در صورت نیاز از مرخصی‌های‌شان استفاده کنند. اگر ممکن است تعداد پرسنل را بیشتر کنید تا این امکان برای آن‌ها فراهم شود.

 

۵. از شکست‌ها و احساسات خود بگویید

در لینکدین پست‌هایی منتشر کنید و در آن از شکست‌های‌تان بنویسید؛ درباره وقت‌هایی که به هر دلیلی نتوانستید موفق شوید یا وقتی که مجبور بودید با چالش‌های گوناگون کاری کنار بیایید. اجازه دهید کارمندان‌تان بدانند که برای رسیدن به این نقطه چطور تلاش کرده‌اید و چه تجربه‌هایی کسب کرده‌اید. همچنین می‌توانید در موقعیت‌هایی به آن‌ها بگویید که در شرایط مختلف چه احساساتی را تجربه می‌کنید. با این کار به آن‌ها اطمینان می‌دهید که می‌توانند دغدغه‌ها و چالش‌های خود را با شما در میان بگذارند.

 

۶. نشان دهید که برای شنیدن حرف‌های آن‌ها آماده‌اید

سعی کنید سلسله‌مراتب میان خود و کارمندان را تا جای ممکن کم‌رنگ کنید. نگذارید پیچیدگی‌های اداری روابط‌تان را با کارمندان محدود کند. فرقی نمی‌کند مدیر تیم باشید یا مدیر اجرایی؛ شماره تلفن و ایمیل خود را در اختیار همه قرار دهید و این فرهنگ را میان کارکنان جا بیندازید.

۷. با کارکنان‌تان ارتباط مؤثر برقرار کنید

/wp-content/uploads/2022/02/444444-e1644821728324.jpg

همه ما از اهمیت برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار آگاه‌ هستیم، اما لازم است بدانید مجهز بودن به مهارت‌ ارتباط مؤثر، می‌تواند سطح همدلی شما را در محیط کار بالا ببرد. با یادگیری این مهارت می‌توانید احساسات و نظرات خود را به‌درستی به همکاران خود منتقل کنید و به آن‌ها اجازه دهید آن‌ها هم در ابراز احساسات و دیدگاه‌های خود، با شما راحت باشند.

۸. گوش دادن فعال را بیاموزید

/wp-content/uploads/2022/02/44444444-e1644821786331.jpg

گوش کردن فعال از جمله مهارت‌هایی است که باید برای ایجاد همدلی آن را کسب کنید. گوش دادن فعال به این معنی است که هنگام شنیدن صحبت‌های طرف مقابل، کامل به آن‌ها توجه کنید، این توجه را با زبان بدن و کلمات تأییدی نشان دهید و طرف مقابل را در رسیدن به نتیجه مطلوب همراهی کنید. توجه داشته باشید که گوش دادن فعال به این معنی نیست که حتماً به طرف مقابل راهکار ارائه دهید. وقتی افراد احساس کنند که حرف‌های‌شان را بدون قضاوت و پیش‌داوری می‌شنوید و با اشتیاق تلاش می‌کنید مسائل آن‌ها را درک کنید، با آرامش و اطمینان خاطر در کنار شما کار می‌کنند.

 

۹. دیدگاه‌های متفاوت کارمندان را به رسمیت بشناسید

کسانی که در یک سازمان کار می‌کنند، معمولاً پیشینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی گوناگونی دارند. برای این‌که مهارت همدلی در محیط کار را در خود تقویت کنید، کافی است نسبت به دیدگاه‌های متفاوت کارمندان خود انعطاف بیشتری نشان دهید. اجازه بدهید آن‌ها بدانند با هر عقیده و فرهنگی، تا جایی که به دیگران آسیبی نزنند، برای شما قابل احترام و ارزشمندند.

 

۱۰. همدلی را تمرین کنید

همه مهارت‌هایی که در این مقاله به ‌آن‌ها اشاره کردیم، یک‌شبه و در زمان کم به دست نمی‌آیند. بلکه باید برای تقویت همدلی در محیط کار  تمرین کنید. می‌توانید در این زمینه کتاب و مقاله بخوانید، دوره آموزشی ببینید و مهم‌تر از همه، به سلامت جسم و روان خود مرتب رسیدگی کنید تا بتوانید این مهارت را در خود ارتقا دهید.

 

سخن آخر

امروزه دنیای کسب‌وکار بیش از پیش به نقش منابع انسانی در افزایش بهره‌وری در کسب‌وکارها پی برده است و به دنبال تقویت مهارت‌های انسانی آن‌ها است. در میان این مهارت‌ها، همدلی در محیط کار فضایی امن و دوست‌داشتنی برای کار ایجاد می‌کند.

اگر شما هم به مسائل مربوط به منابع انسانی علاقه‌مندید، در بخش بلاگ‌های وب سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مقاله‌های ما را درباره موضوعات گوناگون این حوزه مطالعه کنید.

 

منبع:

https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2021/08/23/14-ways-leaders-can-boost-empathy-in-the-workplace/?sh=23467cf04731

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8302

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7070

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5441