post image

۵ مهارت شغلی کلیدی که باید تا ۲۰۲۵ یاد بگیرید!

چگونه کارمندان می‌توانند با کسب مهارت‌های جدید، آینده شغلی خود را متحول کنند؟


همان‌طور که جهان اطراف ما مدام متحول می‌شود، دنیای کسب‌وکار و انتظارات شغلی نیز پیوسته در حال دگرگونی است. رشد سریع نوآوری‌هایی چون هوش مصنوعی، روباتیک، پرینت سه‌بعدی، اینترنت اشیا و رایانش ابری در حال ایجاد تغییرات گسترده‌ای در فضای کار  هستند و در بسیاری موارد، همه‌گیری کووید-۱۹به این تحول سرعت بخشیده است.

بروز این تغییرات سبب می‌شود که سازمان‌ها برای سازگار شدن با شرایط پیش رو، از کارکنان خود انتظار داشته باشند که مهارت‌های جدید کسب کنند تا بتوانند به نیازهای روز کسب‌وکار پاسخ دهند. طبق آخرین آمارها، تا سال ۲۰۲۵، اکثر کسب‌وکارهای جهان، برای داشتن عملکردی مؤثر، به تغییر ۴۴ درصدی مهارت‌های کارکنان خود نیاز دارند. این درصد بالا نشان از تغییر جهتی بزرگ در نگرش کسب‌وکارها به مهارت‌های شغلی دارد که بدون تردید، انقلاب صنعتی چهارم منشأ اصلی آن به شمار می‌آید.

حتماً این خبر را شنیده‌اید که در چند سال آینده، بعضی مشاغل از بین می‌روند، تعریف بسیاری از نقش‌های شغلی تغییر می‌کند و مشاغل جدیدی ظهور می‌کنند و عادی می‌شوند، اما سؤال اصلی این است که: آیا شما در حال یادگیری مهارت‌هایی که با ترندهای جدید کسب‌وکار و مشاغل آینده سازگار باشد، هستید؟

نگاهی به مهارت‌های مورد نیاز در سال ۲۰۲۵

/wp-content/uploads/2022/01/122-e1643613027860.jpg

با این‌که پیشرفت‌های تکنولوژی موتور محرک انقلاب صنعتی محسوب می‌شوند، توانایی‌های شناختی و فردی مهارت‌هایی هستند که در این انقلاب، اهمیت روزافزونی پیدا کرده‌اند. همان‌طور که ماشین‌ها باید بهترین عملکرد را در زمینه بهینه‌سازی، محاسبه، فعالیت خودکار و شبیه‌سازی داشته باشند، متخصصان هم باید مهارت‌های خاص انسانی خود را ارتقا دهند.

روش‌هایی برای  توسعه بهتر مهارت‌ها:
۸ روش ثابت شده برای توسعه مهارت‌های شغلی کارمندان

با توجه به این تحولات ۵ مورد از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای آینده کسب‌وکارها عبارت‌اند از:

۱- سواد دیجیتال

برطبق گزارش‌ها، حدود ۴۸ درصد از کارفرمایان قصد دارند در آینده‌ای نزدیک فرآیندهای کاری را در سازمان خود کاملاً دیجیتال کنند. تعداد قابل توجهی از آن‌ها تمایل دارند برای ایجاد ارتباط میان کارمندان خود از ابزارهای دیجیتال بهره‌مند شوند و فاصله‌هایی را که کووید-19 ایجاد کرده از بین ببرند.

لازمه تبدیل کردن شرکت‌ها و سازمان‌ها به کسب‌وکارهایی کاملاً دیجیتال، آشنایی با فرهنگ تحول دیجیتال است. برای آشنایی بیشتر با آن، مقاله مربوط را در وب‌سایت ما مطالعه کنید.

شاید این تحول برای برخی از افراد و سازمان‌ها بسیار بعید به نظر برسد، اما تنها کافی‌ است به تجربیات چند سال اخیر در حوزه تکنولوژی نگاهی بیندازیم تا ببینیم که این تغییرات چه‌قدر سریع دنیای کسب‌وکارها را فتح کرده‌اند. مثلاً در چند دهه اخیر، کمتر کسی حدس می‌زد استفاده انبوه از تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و واقعیت مجازی، روزی تبدیل به روندی غالب شود، اما آن‌ها در مدت‌زمان اندکی توانستند رشد کنند و به جریان اصلی دنیای فناوری تبدیل شوند.

در نتیجه، با پیش رفتن به سوی آینده، کارکنان سازمان‌ها، به کسب سواد دیجیتال نیاز خواهند داشت. در خوش‌بینانه‌ترین حالت، کارمندان و کارگران آینده باید درکی ابتدایی از پتانسیل‌های تکنولوژی‌های تحول‌آفرین  همچون: بلاکچین، اینترنت اشیا و مقداری آشنایی با تفسیر داده و نرم‌افزارهای روزانه مثل ابزارهای Google Workspace Suite داشته باشند.

از میان تمام مهارت‌های شغلی که باید بیاموزیم، احتمالاً مهارت‌های مربوط به همکاری دیجیتال از مهم‌ترین آن‌ها است. حتی پیش از شیوع کرونا، نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌داد که ۷۰ درصد از متخصصان معتقد بودند ابزارهای دیجیتال برگزاری جلسات آنلاین تکنولوژی‌هایی هستند که مهم‌ترین نقش را در ارتقای عملکرد شغلی و موفقیت در کار بازی می‌کنند. از زمان همه‌گیری کرونا و رشد امکانات دورکاری، توانایی مشارکت مؤثر با تیم، فراتر از محدودیت‌های جغرافیایی و محدوده‌های زمانی، اهمیت بیشتری یافته است.

با کاربردی‌ترین ابزارها برای دورکاری آشنا شوید:

۸ گجتی که در ایام دورکاری باید داشته باشید!

به راحتی می‌توان تصور کرد که تا سال ۲۰۲۵، ارتباط برقرار کردن با همکاران به صورت مجازی تبدیل به امری عادی خواهد شد. پس آشنا شدن با ابزارهای آنلاین همکاری همچون داناپلاس ارزش بسیاری خواهد داشت.

 

۲- تفکر نقادانه و تحلیلی

تحقیقات نشان می‌دهد بسیاری از متخصصان، تفکر نقادانه و تحلیلی را هم برای امروز و هم آینده، مهارت شغلی ارزشمندی می‌دانند. همچنین، طبق پژوهش‌ها، خلاق‌ترین شرکت‌های تکنولوژی، رسانه و ارتباطات ارزش مهارت‌های تفکر نقادانه را بیشتر از مهارت‌های فنی می‌دانند و برای موفقیت در انقلاب صنعتی چهارم، بر توسعه این شایستگی‌ها تمرکز دارند.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که از اطلاعات اشباع شده است و بسیاری از کارمندان مؤثر آینده کسانی هستند که می‌توانند از تفکر و منطق خود برای تحلیل، تفسیر و سنجش مزایا و معایب اطلاعات  در کنار راهکارهای گوناگون بهره ببرند تا بهترین روش‌ها را برای حل مسائل شناسایی کنند. ماشین‌ها می‌توانند با انتقال شاخص‌ها، ارزش افزوده‌ خلق کنند، اما هر چه به ۲۰۲۵ نزدیک‌تر می‌شویم، بیشتر به تفکر نقادانه انسان‌ نیاز پیدا می‌کنیم.

۳- خودمدیریتی

/wp-content/uploads/2022/01/122222-e1643613133863.jpg

بر طبق تحقیقاتی که به‌تازگی انجام شده، ۸۲ درصد از رهبران شرکت‌ها در نظر دارند حتی پس از همه‌گیری کرونا، از کارمندان خود بخواهند از راه دور کار کنند. در نتیجه این رویکرد، متخصصان بیشتری به‌صورت فریلنسری یا دورکاری و به دور از چارچوب‌های معمولی که در سازمان‌ها برای انگیزه دادن به کارمندان ایجاد شده کار خواهند کرد.

این یعنی داشتن توانایی مدیریت خود بیش از پیش برای کارفرماها اهمیت پیدا خواهد کرد. خودمدیریتی به معنای پذیرفتن مسئولیت، نظم، پاسخگویی و استقلال بیشتر  در کنار حفظ آرامش در زمان استرس است.

مهارت‌های خودمدیریتی که شامل یادگیری فعال، انعطاف‌پذیری و تحمل استرس است. کارفرمایان آینده کارمندانی را ترجیح خواهند داد که دارای چارچوب فکری رشد-محور باشند، بتوانند ابتکار عمل را به دست بگیرند، به خود انگیزه دهند، زمان را به طرزی مؤثر مدیریت کنند، قابلیت تحمل استرس و انتقاد را داشته ، به احساسات خود آگاهی باشند تا با تغییرات به‌راحتی سازگار شوند.

یکی از ابعاد خودمدیریتی مقابله با اهمال‌کاری است. در این لینک روش‌های کم کردن اهمال‌کاری را می‌آموزید.

با ۷ روش ساده اهمال کاری در دوران دورکاری را به صفر برسانید!

۴- هوش اجتماعی و هیجانی

برای موفق شدن در آینده، مجهز بودن به هوش اجتماعی و هیجانی بالا قابلیت برجسته‌ای به شمار می‌آید. متخصصانی که در این زمینه ماهرند، می‌توانند به‌راحتی خود را با محیط و شرایط جدید سازگار کنند تا روش‌های متفاوت ارتباطی، نقاط قوت و ضعف دیگران در کنار انواع ویژگی‌های شخصیتی را تاب بیاورند. آن‌ها همچنین به احساسات خود آگاهی و کنترل دارند، پس می‌توانند نیازها، احساسات و احوال روانی دیگران را دریابند.

این مهارت‌ها توانایی برقراری ارتباط، همکاری، همدلی، مذاکره، اقناع و حل تعارض را تقویت می‌کنند. همه این‌ها ویژگی‌هایی هستند که ماشین‌ها و الگوریتم‌ها نمی‌توانند جای آن‌ها را بگیرند. داشتن هوش اجتماعی و هیجانی بالا، توانایی مناسبی برای داشتن همکاری مؤثر با همکارانی از گروه های سنی مختلف  نیز هست.

۵- رهبری

/wp-content/uploads/2022/01/122222222-e1643613205553.jpg

گزارش‌ها حاکی از آن است که کارفرمایان در آینده، بیشتر به دنبال یافتن افرادی با مهارت‌های رهبری خواهند بود. آن‌ها برای گذر از شکست‌ها، اداره کردن تیم‌ها در جریان تحولات سریع و عدم قطعیت‌های شدید در کنار بهره بردن از تکنولوژی‌های نوظهور به رهبری توانمند نیاز دارند.

اما، در انقلاب صنعتی چهارم، دیگر داشتن توانایی راهنمایی کارکنان برای دست‌یابی به اهداف سازمانی کافی نیست. متخصصان مدرن باید فعالیت‌های مربوط به رهبری مسئولانه، انعطاف‌پذیر، کارآفرینانه و ارزش‌محور را فرابگیرند. آن‌ها باید توانایی مدیریت و رهبری تیم‌های دورکار و پراکنده را داشته باشند، با همدلی، برای پرسنل الهام‌بخش باشند و تنوع افراد و شخصیت‌ها را به رسمیت بشناسند. آن‌ها همچنین باید این مهارت را داشته باشند که فرهنگ برابری و مشارکت در محل کار  را اشاعه دهند، اعتماد و شفافیت را ترویج دهند، مصرف پایدار را تشویق کنند و مسئولیت اجتماعی را اولویت خود قرار دهند.  در همین زمینه ۱۰ویژگی رهبران موفق  را بخوانید.
البته باید اشاره کنیم که این مهارت شغلی به نیروهای باتجربه محدود نمی‌شود. بلکه امروزه، بسیاری از کارکنان تازه‌کار نیز باید بتوانند گاهی در پروژه‌های کوتاه‌مدت نقش مدیریتی را بپذیرند. آمارها نشان می‌دهد که نسل‌های جوان، در مقایسه با گذشته، در محیط کار خود، سریع‌تر وارد نقش‌های رهبری می‌شوند. طبق این گزارش‌ها، ۴۳ درصد از افراد متولد ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ و۲۷ درصد از نسل متولد دهه ۱۹۹۰ در حال حاضر مدیریت بخش‌هایی را در محل کار به عهده دارند. این یافته نشان می‌دهد که همه متخصصان، فارغ از نسل، سن‌وسال و تجربه، باید بر توسعه تواناهایی‌های رهبری خود تمرکز کنند.

سخن آخر

برای اطمینان یافتن از این‌که این مهارت‌های شغلی تا ۲۰۲۵ در شما نهادینه می‌شوند، باید به رویکرد یادگیری همیشگی پایبند باشید. همراه شدن با این تغییرات به اشتیاقی وافر به بازآفرینی مداوم، سازگار کردن خود با کار و همکاران و پایبندی به گسترش مداوم قابلیت‌های انسانی نیاز دارد. طبق گزارش‌های اخیر، کارفرمایان در رزومه‌ها به دنبال مدارک مربوط به یادگیری مداوم‌اند و گواهینامه‌های آنلاین مهارت‌محور را ترجیح می‌دهند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه پلتفرم داناپلاس با ایجاد بستری مناسب برای برگزاری کلاس‌ها و جلسات آنلاین، امکان یادگیری مستمر در شرایط مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد و با ارائه مقالات گوناگون در حوزه مهارت‌های شغلی و اطلاعات مربوط به تحول دیجیتال شما را در مسیر کسب قابلیت‌های مورد نیاز برای موفقیت در حوزه‌های مختلف شغلی در عصر جدید یاری می‌کند. برای مطالعه این مطالب به وب سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید.

 

منبع:

https://www.getsmarter.com/blog/career-advice/5-pioneering-skills-youll-need-by-2025/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8301

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7067

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5439