post image

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان(FMS)، ۴ عامل موثر در موفقیت آن را بشناسید!

کدام ویژگی‌ها موجب محبوبیت سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در بازار کسب‌وکارها شده است؟


بیشتر مردم وقتی کامیون‌های تجاری را می‌بینند، گمان می‌کنند با وسایل نقلیه‌ای مواجه‌اند که محفظه آن‌ها پر از بار است. ممکن است برای آن‌ها این خودروها هیچ تفاوتی با وسایل نقلیه قدیم نداشته باشند. شاید این تفکر درباره بعضی خودروهای تجاری درست باشد، اما امروزه بسیاری از کسب‌وکارها در سطح جهان با جریان تحول دیجیتال همراه شده‌اند و ناوگان حمل‌ونقل خود را به جدیدترین تکنولوژی‌ها مجهز کرده‌اند. این خودروها دیگر فقط ماشین‌هایی با امکانات معمول خودروهای قدیم نیستند، بلکه دیتاسنترهایی‌اند که در جاده‌ها و شهرها در حرکت‌‌اند و امکانات تکنولوژیک آن‌ها از فضاپیماهای اولیه بیشتر است.

اما این تکنولوژی چیست، چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود کسب‌وکارها زمان و سرمایه مالی خود را صرف پیاده‌سازی آن کنند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها در مقاله حاضر با ما همراه باشید.

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان(FMS)

بیایید همین ابتدا به سؤال اول پاسخ دهیم: آنچه امروزه خودروهای سازمانی و تجاری را متحول کرده سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (Fleet Management System- FMS) است.

FMS دارای سه‌ بخش اصلی است: سخت‌افزار (سنسورها)، بستر انتقال اطلاعات و نرم‌افزارهای مدیریتی. سنسورها در نقاط مختلف خودرو نصب می‌شوند و همه داده‌های قابل اندازه‌گیری آن را جمع‌آوری می‌کنند. این داده‌ها به نرم‌افزارهای مدیریتی منتقل و تحلیل می‌شوند. اطلاعات به‌ دست آمده معمولاً در داشبوردی مدیریتی به صورت نمودار، جدول و … در اختیار مدیران ناوگان قرار می‌گیرد.

/wp-content/uploads/2022/01/666-e1642486253361.jpg

با پیاده‌سازی این سامانه، سازمان‌ها می‌توانند مواردی مثل رفتار راننده، تعمیر و نگهداری خودرو، زمان‌بندی پروژه، دمای محفظه، وزن بار و میزان مصرف سوخت خودروها را بر اساس داده‌های دریافت شده از سنسورها به صورت یکپارچه مدیریت کنند.

در سال‌های اخیر، امکان نظارت و مدیریت بر ناوگان، از طریق  سیستمی جامع و یکپارچه، برای انواع کسب‌وکارها گزینه‌ای بسیار جذاب بوده است. برای آشنایی بیشتر با کارکرد FMS در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، مطالب زیر را از دست ندهید:

پیش‌بینی می‌شود حجم گردش مالی بازار جهانی سیستم مدیریت هوشمند ناوگان خودرو از ۳۸.۲۴ میلیارد دلار در ۲۰۱۹ ، به حدود ۹۸.۶۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۷ افزایش یابد. این آمارها نشان از آن دارد که استفاده از این سیستم در حال توسعه و تبدیل شدن به استانداردی متداول در صنعت حمل‌ونقل است. اما چه ویژگی‌هایی سبب شده که این تکنولوژی چنین جایگاهی در میان کسب‌وکارها پیدا کند؟

ویژگی‌ها و قابلیت‌های سامانه مدیریت هوشمند ناوگان

۱. حفظ امنیت خودرو و راننده

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان برای برقراری امنیت در خودروها از دو عنصر اساسی بهره می‌برد:

  • سنسورها
  • دوربین هوشمند

سنسورها، علاوه‌بر نشان دادن مسیر حرکت خودرو، داده‌هایی مثل ترمز ، توقف ناگهانی و سرعت غیرمجاز را به صورت مستقیم از خودرو دریافت می‌کند و در اختیار مدیران ناوگان قرار می‌دهد. به کمک این سنسورها، مدیران سازمان‌ها می‌توانند به صورت آنی یا در زمان‌بندی‌های مختلف، این فاکتورها را مشاهده و کنترل کنند.

از آن‌جا که در بسیاری از موارد، همین فاکتورها هستند که باعث بروز حادثه می‌شوند، داشتن نظارت بر آن‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی بر کاهش تصادفات و همچنین پایین آمدن هزینه‌های تعمیرات خودرو داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با نقش سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای کاهش تصادفات سرویس‌های ایاب‌وذهاب این مقاله را مطالعه کنید:

نقش هوشمندسازی ناوگان در بهبود عملکرد سرویس‌های ایاب‌و‌ذهاب

دوربین‌های هوشمند معمولاً از دو زاویه دید اطلاعات خودرو را در اختیار مدیران قرار می‌دهند. دسته‌ای از دوربین‌ها به سمت جاده و دسته دیگر به سمت کابین راننده قرار می‌گیرند تا بتوانند رفتار راننده و وضعیت جاده را به صورت هم‌زمان رصد کنند. این داده‌ها به صورت در لحظه، برای تحلیل و بررسی به سیستم‌های مدیریتی ارسال می‌شود.

دوربین‌های هوشمند در موقعیت‌های حساس و چالش‌برانگیز می‌توانند بهترین کارآیی را در حفظ امنیت پرسنل داشته باشند. به طور مثال حمل مواد مذاب در شرکت فولاد مبارکه اصفهان از حساس‌ترین فعالیت‌های این مجموعه به شمار می‌آید. مدیران این شرکت توانستند با استفاده از دوربین‌های هوشمند، میزان خطرات احتمالی این فرآیند را به حداقل برسانند. در مقاله‌ای با عنوان
فولاد مبارکه اصفهان در مسیر تحول دیجیتال این تجربه را به طور مفصل  شرح داده‌ایم. با مطالعه آن، بیشتر با نقش سامانه مدیریت ناوگان و دوربین‌های هوشمند در صنایع پرخطر آشنا شوید.

 

۲. کمک به حفظ محیط زیست

محافظت کردن از محیط‌زیست دغدغه اکثر انسان‌ها است، اما برای فعالان حوزه کسب‌وکار، این کار فقط یک دل‌مشغولی فردی نیست، بلکه مسئولیتی سازمانی است. به همین علت، انتخاب زیرساخت‌های سازگار با محیط‌زیست از وظایف مهم هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود. آنچه امروزه به عنوان حمل و نقل سبز     می‌شناسیم، حاصل استفاده از این نوع زیرساخت‌ها است که FMS از مهم‌ترین آن‌ها است. این سامانه با نظارت دقیق بر استهلاک خودرو و مصرف سوخت نقش عمده‌ای در کاهش ردپای کربنی و آلودگی‌های دیگر محیط‌زیستی ایفا می‌کند و با مجهز بودن به سنسورهای دمای محفظه بار  از فاسد شدن و هدر رفت مواد غذایی بر اثر تغییرات دما در حین حمل‌ونقل، جلوگیری می‌کند و همین کار موجب کاهش نیاز به منابع طبیعی برای تهیه مواد غذایی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نقش سامانه مدیریت ناوگان در حمل‌ و نقل مواد غذایی

۳. بالا بردن رضایت مشتریان

/wp-content/uploads/2022/01/66666-e1642486303649.jpg

جلب رضایت مشتریان مهم‌ترین فاکتوری است که هر کسب‌وکاری دنبال می‌کند. قطعاً برای هر سازمانی داشتن مشتریانی که سال‌ها با آن‌ها همکاری کنند، موفقیتی بزرگ است. اکثر کسب‌وکارهایی که  راهکار FMS را در شرکت خود پیاده‌سازی کرده‌اند، از این سیستم رضایت بالایی اعلام کرده‌اند. زیرا با این سامانه می‌توانند همه اطلاعات و داده‌های ناوگان خود را بدون نیاز به داشتن اطلاعات فنی بالا، به‌صورت دسته‌بندی‌شده و تصویری در داشبوردهای مدیریتی مشاهده کنند و خودروهای سازمانی را بدون دردسر مدیریت کنند.

برای مثال، آن‌ها می‌توانند گزارش عملکرد خودروها به محل را در داشبورد مشاهده کنند. در صورتی‌که قبلاً در این مورد، باید به گزارش‌های افراد تکیه می‌کردند که در بسیاری موارد موجب بروز اختلاف، ناهماهنگی و نارضایتی میان پرسنل می‌شد.

۴. ارائه خدمات شخصی‌سازی شده

/wp-content/uploads/2022/01/666666-e1642486344941.jpg

ناوگان و خودروهای سازمانی در هر سازمانی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. در نتیجه هر یک از آن‌ها باید به شکلی شخصی‌سازی شده و اختصاصی مدیریت شوند. یکی از خصوصیات مهم سامانه مدیریت ناوگان قابلیت ارائه خدمات بر اساس نیازهای مشتریان است. این سامانه بر اساس چالش‌ها و نیازهای هر ناوگان، سرویس‌هایی تخصصی به آن‌ها ارائه می‌دهد.

سخن آخر

مزایا و امکانات سامانه مدیریت هوشمند ناوگان باعث شده کسب‌وکارها برای داشتن تجربه حرفه‌ای بهتر در زمینه مدیریت خودروهای سازمانی، جلب رضایت حداکثری مشتریان و  رسیدن به سود مالی بیشتر، از آن استقبال کنند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز، با توجه به قابلیت‌ها و ویژگی‌های مثبت این تکنولوژی سامانه مدیریت هوشمند ناوگان خود را طراحی و اجرا کرده و سال‌ها است که آن را به کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این سرویس به وب سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل سر بزنید.

ابزارهایی چون سامانه مدیریت هوشمند ناوگان دیدگاهی داده‌محور و جامعی ارائه دهند تا توضیح دهد که عملکرد ناوگان شما چگونه است و به شما کمک کند که فرآیندهایی را اجرا کنید که در آن‌ها بتوانید خودروها را با امنیت و بهره‌وری بالا استفاده کنید.

 

منبع:
https://www.gpsinsight.com/blog/fleet-management-software-data/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11931

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8392

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8363