post image

سرویس ابری، ناجی محیط زیست

خدمات ابری چگونه به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کنند؟


امروزه، فناوری ابری در دنیای کسب‌وکارها با سرعت زیادی در حال گسترش است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال۲۰۲۲ ، تعداد نرم‌افزارهای سازمانی که با سرورهای فیزیکی کار می‌کنند، در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به نصف و تعداد اپلیکیشن‌های بر پایه سرورهای فیزیکی به ۳۲ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

/wp-content/uploads/2021/11/2-e1635834214272.jpg

مزایایی مثل امنیت، انعطاف‌پذیری، بالا بودن سرعت پردازش، عدم نیاز به محلی برای نگهداری سرورهای فیزیکی و دسترسی آسان به اطلاعات باعث شده کسب‌وکارها روزبه‌روز بیشتر به استفاده از این فناوری گرایش پیدا کنند.

البته، مزیت‌های خدمات ابری به این موارد محدود نیست و حوزه‌هایی فراتر از صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان را در بر می‌گیرد. شاید در نگاه اول به نظر نیاید، اما خدمات ابری به حفظ محیط‌زیست کمک بسیاری می‌کند.  احتمالاً برای شما هم این سوال پیش آمده که استفاده از خدمات ابری چگونه می‌تواند فعالیتی در مسیر نگهداری از محیط‌زیست  باشد؟

در مقاله حاضر به این پرسش پاسخ می‌دهیم و نمونه‌هایی از نقش فناوری ابری در حفاظت از محیط زیست را بررسی می‌کنیم.

 

خدمات ابری چگونه به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند؟

کاهش آلایندگی‌های کربنی

با رایانش ابری دیگر نیازی به استفاده از اسناد و مدارک کاغذی نیست. فناوری ابری، امکان امضای دیجیتال قراردادها را هم فراهم کرده است و حتی بیزنس‌کارت‌ها هم مجازی شده‌اند. در فضای ابری، می‌توان اسناد و مدارک را به صورت آنلاین و بدون نیاز به پرینت، خواند یا اصلاح کرد. مثلاً حسابداران شرکت‌ها می‌توانند ترازنامه‌ها را در فضای ابری ذخیره کنند و هر زمانی که بخواهند به آن‌ها اطلاعات جدید اضافه کنند.

همین امر باعث شده مصرف اقلام و منابعی مثل کاغذ، برق و مواد لازم برای بسته‌بندی به شدت کاهش یابد و در نتیجه، میزان ورود کربن به هوا، در شرکت‌هایی که از خدمات ابری استفاده می‌کنند، تا ۸۸درصد پایین بیاید. این شرکت‌ها، در مقایسه با زمان استفاده از سرور فیزیکی، ۷۷ درصد فضای سرور کمتر و ۸۴ درصد برق کمتری مصرف کرده‌اند. پیشرفت سریع نرم‌افزار به عنوان سرویس (Software as a Service- SaaS) باعث شده که اپلیکیشن‌ها، برای کم کردن ردپای کربن، از کامپیوترهای شخصی، به فضای ابری نقل‌مکان کنند.

 

افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

دیتاسنترهای ابری اغلب به منابع انرژی تجدیدپذیر  وابسته‌اند که همین باعث می‌شود برای محیط زیست مفیدتر باشند. در این فناوری، انرژی باد و خورشید، جای برق تولید شده از سوخت فسیلی را گرفته است. برای مثال شرکت‌های Arcadia Power و Agile IT، از دیتاسنترهایی با منبع انرژی بادی استفاده می‌کنند. استفاده از انرژی سبز به جای سوخت فسیلی، به یکی از استراتژی‌های پایدار مشترک بین این دو شرکت تبدیل شده است. باید گفت به کمک پیشرفت‌های فناوری، دیتاسنترهای ابری در مقایسه با دیتاسنترهای فیزیکی، از منابع انرژی استفاده بهینه‌تری می‌کنند.

 کاهش نیاز به تجهیزات

شرکت‌های بزرگی که از سرویس‌های دیتاسنتری استفاده می‌کنند، معمولاً به ۶۰ تا ۷۰ درصد فضای آن نیاز دارند. اما شرکت‌های کوچک‌تر فقط از ۵ تا ۱۰ درصد این فضا استفاده می‌کنند. در نتیجه، بیشتر کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند از دیتاسنتر مشترکی استفاده کنند. وقتی تعداد دیتاسنترهای کمتر شود، تجهیزات و منابع کمتری لازم است. شرکت‌هایی که از فضای ابری عمومی استفاده می‌کنند، با بهره بردن از ویژگی مقیاس‌پذیری، به اندازه نیاز خود از فضا بهره می‌برند و فعالیت‌های خود را با حداکثر بهره‌وری انجام می‌دهند.

 

تأثیر غیرمستقیم بر کاهش آلودگی هوا

دورکاری است که باعث می‌شود رفت‌وآمد با خودرو و در نتیجه مصرف بنزین کمتر شود. این کار میزان آزاد شدن گازهای مضر را کاهش می‌دهد. از طرفی، هر چه تعداد کارمندان در محل کار کمتر باشد، انرژی کمتری مصرف می‌شود. این مورد شامل اقلامی چون لیوان‌های کاغذی و ظرف‌های پلاستیکی نیز می‌شود.

 

ارائه‌دهندگان اصلی خدمات ابری چگونه به حفظ محیطزیست کمک می‌کنند؟

آمازون (AWS)

/wp-content/uploads/2021/11/5-e1635834313836.png

AWS (Amazon Web Services) که از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری در جهان است، در سال ۲۰۲۰ بزرگترین خریدار انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و پروژه‌های بسیاری را در سراسر جهان پیاده کرده که با انرژی بادی و خورشیدی کار می‌کنند.

AWS در ویرجینیا، اوهایو، چین و استرالیا، با استفاده از این انرژی‌ها، پروژه‌هایی را اجرا کرده که ۶۱۵ مگاوات به ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر افزوده است. در ماه مه ۲۰۲۰، آمازون در سراسر جهان۹۱ پروژه با انرژی‌های تجدیدپذیر داشته که این تعداد تا پایان ۲۰۲۰به ۱۲۷ پروژه رسیده است.این شرکت همچنین در تأسیس Climate Pledge مشارکت داشته که هدف آن رساندن تولید کربن به صفر تا سال ۲۰۴۰ است. آمازون تعهد دارد که تا ۲۰۲۵ به‌طور کامل با انرژی‌های تجدیدپذیر کار کند.

مایکروسافت آژور (Microsoft Azure)

/wp-content/uploads/2021/11/6-e1635834362373.jpg

مایکروسافت آژور به ساختن دیتاسنترهای پایدار کمک می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۲ کربن-خنثی شد و در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۳۰ کربن-منفی شود. هم‌اکنون، آژور هم مثل AWS، بر استفاده صد درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۵ تمرکز دارد.

سرورهای مایکروسافت، با دریافت گواهینامه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، سال‌ها است که جزو سرورهای دوست‌دار محیط‌زیست هستند. امروز، ۶۰ درصد از برق دیتاسنترهای مایکروسافت، از الکتریسیته تجدیدپذیر تأمین می‌شود. این شرکت قصد دارد تا ۲۰۲۳، این عدد را به ۷۰ درصد افزایش دهد.

گوگل کلود (Google Cloud)

/wp-content/uploads/2021/11/7-e1635834385912.png

گوگل برای تبدیل شدن به یک کسب‌وکار سبز، برنامه‌های خاص خود را دارد. مثلاً همه انرژی مورد نیاز خود را از یک شرکت تأمین‌کننده خریداری می‌کند. این کار، شرایط سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های در حال اجرا را برای ایجاد منابع انرژی تجدیدپذیر مهیا می‌کند. هدف از این کار، بالا بردن تعداد منابع انرژی تجدیدپذیر برای شرکت‌های جهان است.

گوگل کلود، هر سال، میزان انرژی‌ تجدیدپذیر خریداری شده و انرژی استفاده‌شده خود را، اندازه می‌گیرد تا به وضعیت ایده‌آل، یعنی تساوی عدد این دو فاکتور، برسد.

هدف از این آمارگیری‌ها این است که تأمین انرژی در این شرکت فقط از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. برای رسیدن به این هدف، لازم است از فناوری‌های جدیدی چون یادگیری ماشین استفاده شود. این فناوری کنترل دمای هر دیتاسنتر را امکان‌پذیر می‌کند.

مهندسان گوگل یک الگوریتم آب‌وهوایی طراحی کرده‌اند که سیستم‌ها را خنک نگه می‌دارد و به طور منظم دمای اتاق را تغییر می‌دهد. اگر دما پایین بیاید، سیستم متوجه می‌شود و با مصرف انرژی کمتر، به این تغییر پاسخ می‌دهد.ترکیبی از منابع بادی و خورشیدی، برق دیتاسنترها را تأمین می‌کنند که این بخشی از تعهد گوگل برای به صفر رساندن کربن است.

 

سخن آخر

خدمات ابری، از جهت‌های مختلفی برای محیط زیست مفید است. این خدمات به شرکت‌ها امکان می‌دهد که در مصرف منابع صرفه‌جویی کنند، بهره‌وری خود را بالا ببرند و به حفظ اکوسیستم‌های طبیعی کمک کنند.

اگر شما هم به فکر گام نهادن در مسیر کسب‌وکارهای سبز هستید و در نظر دارید علاوه‌بر رسیدن به موفقیت‌های اقتصادی، نقشی در حفظ محیط زیست داشته باشید، می‌توانید با مراجعه با وب‌سایت ما، با خدمات زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید و نیز جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی بهره‌مندی از این سرویس ، به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل بزنید.

 

منبع:

https://www.business2community.com/cloud-computing/is-cloud-computing-environmentally-friendly-02392578

3.9 13 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4311

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4169

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3567