post image

تکنولوژی رایانش ابری در خدمت مدیریت ناوگان حمل‌ونقل

خدمات ابری چگونه به مدیریت ناوگان حمل‌ونقل کمک می‌کند؟


پیشرفت تکنولوژی بسیاری از صنایع را به سوی تحول دیجیتال راهبری می‌کند. دنیای دیجیتال بر همه صنایع، به خصوص صنعت حمل‌ و نقل و مدیریت ناوگان  تأثیر گذاشته است. راهکارهای دیجیتالی مثل رایانش ابری داده‌ها را در لحظه در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد و به این طریق بر افزایش بهره‌وری به‌طور مستقیم اثر می‌گذارد.

در این بلاگ، به اهمیت خدمات ابری در حوزه مدیریت ناوگان  و تأثیر آن در تحول این حوزه می‌پردازیم.

 

چرا رایانش ابری برای مدیران ناوگان مهم است؟

با رشد اقتصاد تقاضامحور (on-demand) و تجارت الکترونیک، صنعت حمل ‌و نقل با تقاضای بالایی مواجه شده است. همین عامل باعث شده بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه، ناوگان خود را گسترش دهند و در نتیجه نیاز به نظارت جامع‌ و دقیق‌تری بر آن داشته باشند.

از طرفی رقابت سنگین در این حوزه، باعث شده تا این شرکت‌ها به دنبال مزیت‌های رقابتی بیشتری باشند؛ مزیت‌هایی که علاوه بر  برجسته کردن آن‌ها در فضای کسب‌وکار، هزینه‌ زیادی را هم بر شرکت تحمیل نکند.

یکی از راهکارهای مفید در این زمینه، استفاده از تکنولوژی رایانش ابری است که به نظر بسیاری، عملکرد مدیریت ناوگان را متحول کرده است.

 

رایانش ابری چه امکاناتی در اختیار مدیریت ناوگان حمل‌ونقل قرار می‌ دهد؟

۱. ردیابی لحظه به لحظه ناوگان

مدیریت ناوگان مبتنی بر رایانش ابری از تکنولوژی‌های مختلفی چون GPS و سنسورها استفاده می‌کند تا اطلاعات ناوگان را به صورت لحظه‌ای به مدیران ارسال کند. سنسورها به شما این امکان را می‌دهند که بر سرعت خودروی خود نظارت کنید و موقعیت آن را روی نقشه ببینید.

همچنین می‌توانید اطلاعات مربوط به مصرف سوخت، وضعیت موتور، بُرد حرکت خودرو و داده‌های مهم دیگر را دریافت کنید. با راهکارهای مبتنی بر تکنولوژی ابری می‌توانید گزارش‌های مربوط به الگوهای رانندگی، مثل شتاب یا ترمز گرفتن ناگهانی را مشاهده کنید.

در حالی که در مدل‌های قدیمی‌تر مدیران برای نظارت بر ناوگان خود به برقراری تماس‌های تلفنی وابسته بودند که امکان دریافت اطلاعات کامل خودرو و راننده را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌داد.

۲. زیرساخت مجازی

یکی از امتیازهای خدمات ابری این است که نیازی به سرور فیزیکی ندارد. داشتن سرور فیزیکی نیازمند صرف هزینه‌های گزاف برای نگهداری و استفاده از آن است. زیرا برای این کار شما باید  متخصصان حرفه‌ای استخدام کنید.

زیرساخت مجازی ابری علاوه‌بر حذف این هزینه‌ها، با قدرت پردازش بالای خود، کیفیت، سرعت ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های شما را بالا می‌برد و به شما امکان می‌دهد با ابزارهای مختلف خود از جمله موبایل، تبلت و سیستم کامپیوتر، بر بستر داشبوردهای کاربرپسند، در هر زمان و مکان به داده‌های خود دسترسی داشته باشید.

 

۳. گزارش‌گیری اتوماتیک

با استفاده از خدمات ابری می‌توانید فرآِیندهای تکراری را در عملیات‌های خود حذف کنید. مثلا رانندگان ناوگان شما مجبور نیستند گزارش روزانه خود را به مدیران ارائه دهند یا جزئیات عملیات خود را به‌طور منظم وارد سیستم کنند. نرم‌افزار ابری، گزارش‌های روزانه را با تمام جزئیات از جمله تعداد مأموریت‌ها، موقعیت‌ها، مسیرهای پیموده شده، مسافت طی شده و معیارهای دیگر  به صورت اتوماتیک ایجاد می‌کند و در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

 

۴. امکان تحلیل دقیق و سریع داده‌ها

نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان مبتنی بر خدمات ابری به شما کمک می‌کند که بر اساس نیازهای سازمانتان، قوانین خاص خود را وضع کنید. در این فضا می‌توانید برای خودروها، پارامترهای جزئی مثل موقعیت جغرافیایی و اوضاع آن را تعریف کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌توانید به سرعت از آن مطلع ‌شوید و برای حل آن اقدام کنید.

از طرفی، با مدیریت ناوگان ابری می‌توانید از پنل ادمین برای نظارت بر کل منابع خود استفاده کنید و هر گونه هدررفت منابع و استفاده نادرست از آن را تشخیص دهید.

۵. امکان گسترش منابع پردازشی

شما می‌توانید در فضای ابری به میزان نیاز خود، قدرت پردازش و فضای ذخیره‌سازی را گسترش دهید. در این فرآیند دیگر نیازی نیست برای به‌روز کردن امکانات خود مراحل پیچیده‌ای را بگذرانید. این امر درباره پرداخت هزینه‌های این خدمات هم صدق می‌کند. این خدمات عموما به صورت پرداخت بر اساس مصرف (pay as you go)  است. به این صورت که لازم نیست سازمان برای خرید کل زیرساخت هزینه‌ای بپردازد، بلکه فقط هزینه میزان منابع مصرفی خود را پرداخت می‌کند.

۶. امکانات امنیتی پیشرفته

/wp-content/uploads/2021/05/12345-e1621069962155.jpg

سازمان‌ها با استفاده از خدمات ابری ، دیگر نیازی به صرف زمان برای راهکارهای امنیتی ندارند، زیرا این راهکارهای امنیتی جزئی از  خدمات ابری  محسوب می‌شود. زیرساخت‌های ابری به کمک امکاناتی چون فایروال و معماری امنیتی، امنیت داده‌ها را تأمین می‌کنند و سازمان‌ها را در مقابل هر گونه تهدید امنیتی بیمه می‌کنند. البته امکانات مربوط به امنیت را هم می‌توان با رشد نیازهای مربوط به داده گسترش داد.

۷. امکان دریافت داده‌های مشتریان

راهکارهای مبتنی بر خدمات ابری دارای انعطاف بالایی هستند. یکی از قابلیت‌های آن این است که می‌توان آن را به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری متصل کرد. شما می‌توانید راهکار مدیریت ناوگان خود را به واحد امور مشتریان متصل کنید تا بتوانند کل فرآیند کار خود را  مشاهده و پیگیری کنند.

داده‌هایی که از واحد امور مشتریان دریافت می‌شود، به شما کمک می‌کند با ارائه تجربه‌ای آسان و پایدار به طرز کارآمدتری به مشتریان خود خدمات‌رسانی کنید. ‌

 

سخن آخر

تکنولوژی ابری با امکانات متعددی که در اختیار صنعت حمل‌ونقل قرار می‌دهد، روز به روز بیشتر آن را به صنعتی قوی و پیشرو تبدیل می‌کند. تأثیرات بارزی که این تکنولوژی بر مدیریت ناوگان حمل‌ونقل دارد، آن را به عنصری ارزشمند در این حوزه تبدیل کرده است.

مدیران این حوزه می‌توانند در فضای ابری، داده‌های خود را در پارامترهای مختلف تحلیل، نتایج آن را در داشبوردها مشاهده و بر اساس آن با دیدی وسیع و واقع‌نگر تصمیم‌گیری کنند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز پیرامون همین موضوع دو سرویس مدیریت هوشمند ناوگان و خدمات ابری را به صورت مستقل ارائه می‌کند. شما می‌توانید برای آشنایی با ویژگی‌های هر یک از این راهکارها به وب‌سایت  ما مراجعه کنید و یا برای دریافت مشاوره و خرید به آدرس EB@mtnirancell.ir  ایمیل ارسال کنید.

 

منبع:

https://mytruckpulse.com/blog/cloud-computing-in-fleet-management.html

 

3.9 14 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11932

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8394

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8365