post image

آشنایی با زیرساخت ابری ایرانسل

زیرساخت ابری ایرانسل چه ویژگی‌هایی دارد؟


یکی از جدیدترین راهکارهایی که توسط کسب‌وکار سازمانی ایرانسل ارائه می‌شود، خدمات زیرساخت ابری(Infrastructure as a Service- IaaS) است. این سرویس که از به‌روزترین تکنولوژی‌های حوزه خدمات ابری در دنیا می‌باشد، زیرساخت مجازی را به همراه اکثر افزونه‌های مربوط به آن در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد که به صورت آنلاین و در لحظه قابل ایجاد و استفاده است.

مزایای بسیار خدمات زیرساخت ابری  باعث شده که صنایع و کسب‌وکارهای مختلف در سراسر دنیا از آن به خوبی استقبال کنند. امنیت بالا، کاهش هزینه‌ها، افزایش ثبات کسب‌وکار، افزایش چابکی، انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و اطمینان از پشتیبانی فنی از جمله این مزیت‌ها است. این سرویس با حذف محدودیت‌های استقرار و استفاده از زیرساخت‌های فیزیکی، با فرآهم کردن ابزار مدیریت خودکار و یکپارچه ، سبب تسریع  فرآیند توسعه، پیاده سازی، و بهره‌برداری انواع نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها و تسهیل ورود کسب‌وکارها به بازار شده است. واحد کسب‌وکارهای سازمانی ایرانسل نیز با توجه به مزایا و نقش اساسی این سرویس در پیشرفت کسب‌وکارها اقدام به پیاده‌سازی و ارائه آن نموده است. این زیرساخت قابلیت‌های ویژه و متعددی دارد که در ادامه این مقاله به تشریح تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

قابلیت‌های زیرساخت ابری ایرانسل

امنیت (Security)

/wp-content/uploads/2021/04/s-1-e1618672164818.jpg

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های زیرساخت ابری ایرانسل امنیت بالای آن است. چرا که به صورت دوره‌ای و منظم تحت تست‌های مختلف امنیتی سنجیده شده و به‌روزرسانی‌های مورد نیاز در لایه‌های مختلف اعمال می‌گردد. از طرف دیگر، زیرساخت ابری ایرانسل بر اساس الزامات و استانداردهای امنیتی اپراتور راه‌اندازی و ارائه شده است.

قابلیت‌های پشتیبان‌گیری خودکار، فایروال قابل مدیریت توسط مشتری و همچنین امکان اتصال به شبکه APN، هم در بالا رفتن سطح امنیت این خدمات تأثیر بسیاری دارد.

پشتیبان‌گیری خودکار (Backup)

/wp-content/uploads/2021/04/ss-e1618671933478.jpg

داشبورد زیرساخت ابری به کاربران خود امکان می‌دهد که به صورت در لحظه یا زمان‌بندی شده، و به صورت کاملا خودکار از سرور ابر و دسیک های مجازی خود بک‌آپ تهیه کنند. مشتریان می‌توانند داشبورد خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه یا سالیانه از سرور بک‌آپ گرفته شود. نسخه بک‌آپ در فضایی خارج از سرور اصلی ذخیره می‌شود.

 

فایروال (Firewall)

فایروال اختصاصی با قابلیت مدیریت ترافیک ورودی و خروجی به کاربران امکان می‌دهد که امنیت زیرساخت‌ها ی مجازی خود و سرویس‌های مربوط به آن را مدیریت  کنند. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که پروفایل‌های امنیتی متعددی با قوانین قابل مدیریت در سرویس فایروال خود ایجاد کرده و بر اساس سیاست‌های مورد نظر به سرورهای ابری خود تخصیص دهند.

 

امکان اتصال دیسک خارجی (External Disk)

یکی از امکانات ارائه شده در خدمات زیرساخت ابری ایرانسل دیسک خارجی است. دیسک خارجی کاربردی مشابه با هارد اکسترنال دارد؛ با این تفاوت که کاملا مجازی است. این دیسک به شما امکان می‌دهد که علاوه‌بر فضای ذخیره‌سازی موجود بر روی سرور، از فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی داده‌های خود استفاده کنید. می‌توانید دیسک خارجی را به یک سرور Attach کنید یا آن را از سرور Detach  کرده، به سرور دیگری متصل کنید.

 

پرداخت هزینه به‌ ازای میزان استفاده از خدمات (Pay as you go)

شیوه قیمت‌گذاری این خدمات به صورت پرداخت به میزان مصرف (Pay as you go) است.

در این مدل، کاربران در ابتدا کیف پول مجازی خود را شارژ می‌کنند و سپس هزینه مربوط به خدمات، به صورت ساعتی و بر اساس میزان منابع  اختصاص یافته، یعنی پردازشگر (CPU)، حافظه (RAM) و دیسک (Disk) از این کیف پول کسر می‌شود.

ما در وب‌سایت خدمات ابری ایرانسل، سه بازه قیمتی خدمات زیرساخت ابری را در قالب سه جزیره (Island) ارائه کرده‌ایم. این بازه‌های قیمتی شامل جزیره آبی (Blue Island)، جزیره سبز (Green Island) و جزیره قرمز (Red Island) است. هزینه پایه در ساعت، در هر کدام از جزیره‌ها بر اساس میزان استفاده از منابع متفاوت است.

قابلیت مقیاس‌پذیری (Scalability)

/wp-content/uploads/2021/04/sss.jpg

شما در زمان ساختن سرور ابری، میزان خاصی از منابع پردازشی را به ماشین مجازی خود اختصاص می‌دهید. اما در ادامه کار ممکن است متوجه شوید که این میزان بیشتر یا کمتر از نیاز شما است. قابلیت مقیاس‌پذیری زیرساخت ابری ایرانسل به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید در هر زمان، منابع را به میزان مورد نظرتان افزایش یا کاهش دهید.

ایجاد کلاستری(خوشه‌ای)ماشین‌ها  (Cluster Deployment)

این قابلیت امکان ایجاد و راه‌اندازی ماشین‌های مجازی به‌صورت کلاستری را فراهم میکند. به عبارت دیگر نیازی به ایجاد چندباره ماشین‌های مجازی به‌صورت جداگانه نمی‌باشد و می‌توان در زمان ساخت ماشین‌ها با پیکربندی مشابه، تعداد مورد نیاز از سرورها را برای ایجاد با این پیکربندی مستقر کرد. با این ویژگی دیگر نیازی به طی کردن چندباره تمام مراحل ساخت ماشین مجازی نیست و می توان با مشخص کردن تعداد ماشین‌های با منابع یکسان، و تنها با یک درخواست تمام آنها را به‌صورت یکجا ایجاد کرد.

 

امکان اتصال به شبکه امن همراه ایرانسل (APN connectivity)

کسب‌وکارها می‌توانند همزمان با بهره‌گیری از این زیرساخت، از راهکار شبکه امن همراه (APN) نیز استفاده کنند و کاربران همواره به دیتاسنتر ابری خود بر بستری امن دسترسی داشته باشند.

 

فضای ذخیره‌سازی آبجکت (Object Storage)

ذخیره‌سازی آبجکت همان ذخیره‌ی‌ داده‌ی‌ بدون ساختار (Unstructured) با استفاده از API  و همین‌طور نسخه تحت وب می‌باشد. بر خلاف ذخیره‌سازی بر روی دیسک، در ذخیره‌سازی آبجکت به جای دسترسی به هر فایل به یک شی(Object) کامل بر بستر شبکه دسترسی خواهید داشت. فایل‌های ذخیره شده در این مدل ذخیره‌سازی می‌تواند هر نوع محتوای تصویری، ویدئو، لاگ یا داده‌های مستقل باشد و دقیقا به همین دلیل به آن بدون ساختار (ساختار نایافته) می گویند.

 

برنامه‌های تک‌کلیکی (One Click App Install)

با استفاده از این قابلیت تنها با یک کلیک و انتخاب Applicationها و Imageهای آماده، می‌توانید به جای استفاده از کنسول و نصب‌های پیچیده پکیج‌ها، نرم‌افزار مورد نظر خود را در هنگام ایجاد ماشین مجازی نصب کرده و به سادگی از آن استفاده کنید. با کمک این قابلیت می‌توانید فرآیند نصب و راه‌اندازی سرورها و اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را ساده‌سازی و در زمان و مصرف ترافیک لازم برای دانلود پیکیج‌های مورد نیاز صرفه‌جویی کنید.

 

(DNSaaS (DNS as a Service و دامنه‌ها

با این قابلیت برای هدایت رکوردهای DNS (ِDomain Name System) دیگر نیازی به پیکربندی و تنظیمات پیچیده ندارید و صرفا با چند کلیک می‌توانید همه تنظیمات و رکوردهای مربوط به سرویس DNS را بدون نیاز به راه‌اندازی سرورهای DNS جداگانه، به سرعت و به راحتی ایجاد و مدیریت کنید.

داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

یکی از امکانات اصلی این سرویس که راه‌اندازی و استفاده از آن را تسهیل و تسریع می‌کند، داشبورد سلف‌سرویس خدمات زیرساخت ابری ایرانسل است.

این داشبورد پلتفرمی کاملا خودکار است که مشتریان در آن می‌توانند تمام امکانات مربوط به خدمات زیرساخت ابری ایرانسل را دریافت و مدیریت کنند. در مقاله بعدی درباره داشبورد سلف‌سرویس به تفصیل سخن خواهیم گفت.

 

سخن آخر

در دنیای امروز که کسب‌وکارها بیش از پیش به سوی فعالیت بر بستر اینترنت ‌می‌روند، استفاده از خدمات ابری با سطح امنیت بالا به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است. در این میان، واحد کسب‌وکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه خدمات زیرساخت ابری خود، کسب‌وکارها را در این مسیر همراهی می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با خدمات زیرساخت ابری ایرانسل می‌توانید به وب‌سایت ما مراجعه کنید.

4.1 10 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4309

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4168

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3565