post image

۱۰ ویژگی رهبران موفق

در این مقاله با مهم‌ترین خصوصیات رهبران موفق آشنا شوید.


در دنیای امروز  ما، سازمان‌ها و کسب‌و‌کارها شکل جدیدی به خود گرفته‌اند. مفاهیمی مثل فرهنگ سازمانی، کار تیمی، خلاقیت و انعطاف‌پذیری جایگاه خاصی در کسب‌و‌کارهای جدید پیدا کرده‌اند. با تغییر مفاهیم و ارزش‌ها، ویژگی‌های لازم برای موفقیت در کسب‌و‌کارها هم دستخوش تغییراتی شده است.

با توجه به این روند جدید، مدیران و کارکنان سازمان‌ها علاوه‌بر داشتن برخی خصوصیت‌ها، مثل توانایی هدایتگری و الهام بخشی و تسلط بر کار سازمان خود، نیاز دارند مهارت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را در خود پرورش دهند تا بتوانند در دنیای مدرن کسب‌و‌کار دستاوردهای درخشانی داشته باشند. بدون شک، رهبران و مدیران از عناصر کلیدی هر سازمان‌اند. برای همین، موفقیت آن‌ها تأثیری مستقیم بر موفقیت کل سازمان می‌گذارد. احتمالا شما هم شاهد این تأثیرات بوده‌اید. اگر در  سازمانی کار می‌کنید یا مدیریت سازمانی را بر عهده دارید، به نظر شما مدیر خوب و موثر چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این مقاله ۱۰ مورد از ویژگی‌های رهبران موفق را بررسی می‌کنیم.

 

ویژگی‌های رهبران موفق در سازمان‌ها

۱.اشتیاق واقعی

اشتیاق، سوخت اصلی فعالیت مدیران است. مدیران پر شور  و شوق بیشترین انرژی را به سازمان خود منتقل می‌کنند. اما هر رفتار  پرُهیجانی برای پیش‌برد کسب‌و‌کار مفید نیست. گاهی این رفتارها صرفا جنبه نمایشی دارد. کارمندان جارو‌جنجال‌ها و تشویق‌های ساختگی را از فرسنگ‌ها دور تشخیص می‌دهند. اما وقتی رهبران واقعا مشتاق و پرشور باشند، افراد تیم هم این شور و اشتیاق را دریافت می‌کنند. مثلاً کسانی که در مراحل اول کار  Space X (شرکت تولید کننده محصولات هوا-فضا) با ایلان ماسک (بنیان‌گذار SpaceX و هم‌بنیانگذار تسلا) کار کرده‌اند، می‌گویند عامل اصلی موفقیت این پروژه شوق ایلان ماسک به سفر فضایی است.

۲. مهارت‌های ارتباطی بالا

/wp-content/uploads/2021/01/3456-e1610348482724.jpg

داشتن مهارت‌های ارتباطی برای مدیران نقشی حیاتی دارد. برای این‌که رهبران برای انگیزه دادن به کارمندان و بالا بردن سطح اطلاعات آن‌ها نیاز به برقراری ارتباطی مؤثر  دارند. رهبرانی که نتوانند چنین مهارت‌هایی را در خود پرورش دهند، معمولا در همراه کردن کارکنان با هدف‌های سازمان شکست می‌خورند.

۳. رعایت اصول اخلاقی

رهبران موفق همیشه اخلاق‌مدار رفتار می‌کنند. برای آن‌ها فرقی نمی‌کند در چه شرایطی باشند. گاهی برای رعایت اصول اخلاقی لازم است مسئولیت مشکلی را بپذیرند و گاهی لازم است برای بالا بردن سطح امنیت و کیفیت، از سود آنی خود  بگذرند.  این ویژگی شاید در مواردی باعث کم شدن سود مالی شود، اما در نهایت ثروتی بزرگ را برای مدیران به ارمغان می‌آورد و آن اعتماد کارکنان است. زیرا وقتی افراد متوجه شوند رهبران‌شان اخلاق را رعایت نمی‌کنند، اعتمادشان را از دست می‌دهند؛ موضوعی که ترمیم آن به راحتی اتفاق نمی‌افتد.

۴. وفاداری

/wp-content/uploads/2021/01/6788-e1610348531124.jpg

رهبران موفق آگاه‌اند که وفاداری دو طرفه است. به همین علت، وفاداری‌شان را به شکلی ملموس بروز می‌دهند. آن‌ها خود را در موقعیت خدمت کردن به اعضای تیمشان می‌بینند و تلاش می‌کنند منابع و امکانات لازم را برای کارکنان خود فراهم کنند.

وفاداری نقش مهمی در حل بحران‌ها و تعارض‌ها ایفا می‌کند.  کارکنانی که معتقدند رهبرشان به آن‌ها وفادار است، در مواقع بحرانی و خاص وفاداری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

 

۵. کاریزما

یکی از ویژگی‌های مهم رهبران موفق کاریزماتیک بودن است. رهبر کاریزماتیک به ‌راحتی می‌تواند با کارمندان خود ارتباط برقرار کند و بر آن‌ها تأثیر بگذارد. او شخصیتی قوی و با اعتمادبه‌نفس دارد، اما در عین حال متواضع و صمیمی است. مدیری که این ویژگی را دارد، می‌تواند در شرایط بحرانی، کارمندان خود را به مشارکت و گذر از چالش تشویق کند.

۶. مهارت تصمیم‌گیری

/wp-content/uploads/2021/01/09988-e1610348606485.jpg

رهبران موفق از تصمیم‌های تکراری سازمانی فراتر می‌روند و  گزینه‌های خارج از ساختارهای معمول سازمان خود را هم بررسی می‌کنند و بر اساس آن‌ها تصمیم‌هایی جدید می‌گیرند؛ در حالی که می‌دانند باید پاسخگوی همه‌ ایرادها و مشکلات احتمالی باشند.

مدیرانی که ریسک تصمیم‌سازی را نمی‌پذیرند، معمولاً  مدیران مؤثری نیستند چرا که کار سازمان خود را به یک چارچوب خاص و سنتی محدود می‌کنند.

۷. کمک به رشد و ارتقای اعضای گروه

رهبران خوب ایمان دارند که می‌توانند به کارمندان خود آموزش دهند و باعث رشد و ارتقای آن‌ها شوند. برای همین تلاش می‌کنند مهارت‌ها و مطالب جدید را به آن‌ها آموزش دهند تا کارمندانی مستقل و به‌روز داشته باشند و بتوانند چالش‌های شغلی‌شان را با موفقیت حل کنند.

البته، مدیران خوب از تأثیر کارمندان در  پیشرفت هم‌دیگر غافل نمی‌شوند. آن‌ها می‌دانند همکاران می‌توانند تأثیر بسیاری بر هم بگذارند؛ چه تأثیر مثبت، چه تأثیر منفی. پس به ارتباطاتی که باعث پیشرفت و تقویت افراد می‌شود، بها می‌دهند.

۸. رابطه صمیمی با کارمندان

/wp-content/uploads/2021/01/87655-e1610348649988.jpg

افراد بیشتر تمایل دارند از  کسی پیروی کنند که دوستش دارند. بهترین رهبرها با کارکنان‌شان محترمانه و صمیمی رفتار می‌کنند و به نیاز و خواسته‌های‌شان بها می‌دهند. طبیعی است که ارتباط برقرار کردن با چنین رهبری برای کارکنان آسان‌تر و مطلوب‌تر است.  رهبر خوب این رابطه صمیمی را به همه اعضای سازمان خود منتقل می‌کند زیرا می‌داند هرچه اعتماد و تعامل در میان اعضای مجموعه بیشتر باشد، روند رسیدن به اهداف سازمانی سریع‌تر خواهد بود.

ارتباط موثر در کار ، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و  همکاری در حل بحران‌ها، عملکرد مجموعه را بهبود می‌بخشد. کار رهبر این است که پیوند درون تیمی را قوی‌تر کند و امکان دسترسی به منابع بیرونی را برای آن‌ها فراهم کند.

۹. افزایش بهره‌وری

مدیران موفق برای بالا بردن بهره‌وری گروه خود اهداف واضح و روشنی برای آن‌ها مشخص می‌کنند. آن‌ها خوب می‌دانند که برای دستیابی به اهدف، باید سطح تعامل، اعتماد و ارتباط دوسویه را در میان اعضای تیم‌شان بالا ببرند. این موضوع باعث می‌شود تا کارمندانی که از تغییر می‌ترسند، در تعامل با دیگر کارمندان و همچنین در مواجهه با موقعیت‌های جدید راحت‌تر عمل ‌کنند و به نسبت بهره‌وری بالاتری داشته باشند.

۱۰. خلاقیت

/wp-content/uploads/2021/01/54433-e1610348707547.jpg

نوآوری واقعی وقتی اتفاق می‌افتد که در سن‌و‌سال، تجربه‌های شخصی، حرفه‌ای و تفکر در مجموعه گوناگونی وجود داشته باشد.

وقتی در مجموعه‌ای از  تفاوت دیدگاه‌ها، آزادی در بحث و پذیرش دیدگاه‌های خاص استقبال می‌شود، همه برنده‌اند و خلاقیت شکوفا می‌شود. مدیران موفق از این فرصت استفاده می کنند تا خلاقیت گروه را افزایش دهند.

سخن آخر

کسب‌وکارهای زیادی، با امید افزایش درآمد، سوددهی و بهره‌وری بالا شروع به کار می‌کنند اما همه آن‌ها موفق نمی‌شوند. کسب‌و‌کارهای موفق، در کنار همه خصوصیت‌ها، رهبرانی موفق دارند که از چارچوب مدیران و رهبران سنتی فراتر می‌روند و مدام در حال بالا بردن مهارت‌های خود هستند، هدف خود را مدیر بودن نمی‌دانند و مدام در حال رشد و پویایی‌اند. آن‌ها عواملی مثل ارتباط مؤثر با کارمندان، اخلاق و علاقه به کار  را  عواملی حاشیه‌ای و پیش پا افتاده نمی‌دانند و از خود و کارکنان‌شان انتظار دارند همیشه در حال افزایش اطلاعات و مهارت‌ها باشند.  کار کردن با مدیرانی با این ویژگی‌ها برای کارکنان هم بسیار لذت‌بخش است.

البته در این مقاله به تعداد محدودی از ویژگی‌های مدیران موفق اشاره کردیم. شاید شما هم بتوانید پس از خواندن مقاله، بر اساس تجربه خودتان، موارد دیگری به این لیست اضافه کنید.

 

منبع:

https://medium.com/

https://www.forbes.com/

4 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8320

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7096

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5472