post image

تجربه شرکت توزیع برق اصفهان در استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل

راهکار شبکه امن همراه ایرانسل چگونه توانسته فرآیند توزیع برق اصفهان را تسهیل کند؟


معرفی کلی شرکت توزیع برق اصفهان

شرکت توزیع برق استان اصفهان در بهار سال ۱۳۷۱ شروع به کار کرده است. وظیفه این شرکت، برق‌رسانی به مردم با کیفیتی مطلوب و پایدار است.

در حال حاضر شرکت توزیع برق استان اصفهان با ۴۶۳ نفر نیروی انسانی متخصص و با استفاده از توان و ظرفیت‌های تخصصی پیمانکاری، برق ۱۴۶۳۴۹۷ مشترك را در تعرفه‌های مختلف  در  ۲۳ شهرستان و ۱۳۱۵ روستا تامین می‌کند. این شرکت ۳۹۱۷۱کیلومتر شبکه فشار متوسط و فشارضعیف زمینی و هوایی، ۳۳۷۸۶ دستگاه انواع پست و ترانسفورماتور زمینی و هوایی، ۵۲۶۳۱۶ انواع چراغ را احداث و از آن بهره‌برداری کرده است. توزیع برق برای مصارف خانگی، صنعتی و تمام کسب‌و‌کارها شامل شهر اصفهان تا شهرهای کوهپایه و از جنوب تا شهر مبارکه بر عهده این شرکت است. از جمله مهم‌ترین مشترکان صنعتی این شرکت، می‌توان به شهرک صنعتی محمودآباد (یکی از بزرگترین مراکز تولید سنگ ایران) اشاره کرد.

         

شرکت توزیع برق اصفهان به عنوان یکی از اولین مشتری‌های واحد کسب‌و‌کار سازمانی ایرانسل، در راستای کنترل هر چه بهتر شبکه توزیع، کاهش مدت زمان خاموشی‌ها، تسهیل فرآیندهای ارتباطی درون‌سازمانی و همچنین ایجاد بستری امن برای رد و بدل کردن داده‌های اختصاصی، از دو راهکار شبکه امن و  موبایل سازمانی ایرانسل استفاده کرده است.

در ادامه به دلایل استفاده از این راهکارها و میزان بهبود در فرآیندهای این شرکت می‌پردازیم.

 

مانیتورینگ شبکه توزیع برق، دلیل اصلی روی آوردن به راهکار APN ایرانسل

پیش از سال ۸۸، شرکت توزیع برق اصفهان از شبکه 2G به عنوان بستری برای رد و بدل داده‌ها و قرائت کنتورها استفاده می‌کرد. اکنون که تکنولوژی‌های مخابراتی دستخوش تغییرات زیادی شده است، بحث نظارت و مانیتورینگ شبکه توزیع، در کنار حفظ امنیت داده‌ها، بیش از بحث قرائت کنتور برای این شرکت اهمیت دارد. با ورود شبکه 4G، کنترل و نظارت بر کل شبکه فشار قوی سطح استان اصفهان و همچنین مشترکان خانگی به کمک سیم‌کارت‌های ایرانسل که روی کنتورهای مشترکین نصب شده‌اند، انجام می‌شود. هم‌اکنون این شرکت  ۳۰۰۰ سیم‌کارت APN خریداری کرده که ۲۵۰۰ عدد آن فعال است. این تعداد، در بیش از ۱۸۰۰ کنتور ، ۵۰۰ نقطه کنترلی ثابت و ۲۸۰نقطه سیار )مخصوص همکارانی که به ماموریت اعزام می‌شوند و داده را با تبلت ارسال می‌کنند( بر  بستر شبکه امن همراه ایرانسل (APN) به کار گرفته شده است.

ساز و کار فعالیت شرکت توزیع برق اصفهان به صورتی است که که باید برق را از نیروگاه خریداری کند و سپس به مشترکان بفروشد. با استفاده از این سیستم نظارتی هوشمند، تا حد زیادی توانسته است از پیشینه پتانسیل فروش خود استفاده کند و همچنین هزینه‌های فروش انشعاب سالیانه را نیز کاهش دهد.

از طرفی، با استفاده از این راهکار، سبک کاری متفاوت شده است؛ دیگر نیازی به مراجعه حضوری کارمندان برای قرائت کنتور یا  قطع و وصل شبکه وجود ندارد. به همین دلیل، عده زیادی از کارمندان که پیش از این به انجام چنین کارهایی مشغول بودند،  هم‌اکنون در واحدهای دیگر به کار گرفته شده‌اند. این راهکار توانسته بهره‌وری و سرعت عمل نیروی انسانی را بالا ببرد و هزینه‌های شرکت را کاهش دهد. برای مثال، با صرفه‌جویی ماهیانه ۲۰ نفر در نیروی انسانی، می‌توان هزینه‌های حقوق و دستمزد را در حدود۱۲۰ میلیون تومان کاهش داد.

به‌طور قطع می‌توان گفت درصد کلی افزایش بهره‌وری شرکت در مقایسه با شروع کار (در سال ۸۸) چندین برابر و بیش از ۱۰۰درصد است.

تسهیل دورکاری با راهکار شبکه امن ایرانسل

/wp-content/uploads/2021/01/444444-e1610178486910.jpg

در حالی‌که تست‌های اولیه سرویس APN پیش از پاندمی کرونا انجام شده بود، با شیوع این ویروس در اسفند ۹۸ و نیاز به دورکاری پرسنل، شرکت توزیع برق اصفهان به صورت رسمی و گسترده‌تر از سرویس APN استفاده کرد. اکنون تعدادی از اپراتورهای مرکز تماس ۱۲۱ کاملا دورکار هستند و خارج از مرکز از طریق بستر APN به شبکه داخلی متصل‌اند و می‌توانند به صورت دقیق به نیازهای مشترکان پاسخ دهند. راهکار شبکه امن ایرانسل توانسته دغدغه این شرکت را بابت تامین امنیت و جلوگیری از هک شدن و نفوذ به دیتای صوتی و اطلاعات شبکه برطرف کند. این سرویس توانسته میزان رضایت شرکت توزیع برق اصفهان را به بیش از ۹۵ درصد برساند.

افزایش رضایت مشترکان؛ دیگر دستاورد استفاده از APN

/wp-content/uploads/2021/01/5555555-e1610178525872.jpg

یکی از اولین اهداف استفاده از سرویس APN، نظارت روی وضعیت کنتور مشترکان در نقاط صعب‌العبور بود. به همین منظور در ابتدا ۲۷۰ سیم‌کارت روی کنتورها نصب شد و اکنون تعداد آن به بیش از ۱۸۰۰عدد می‌رسد.

وجود بستر  APN و سیم‌کارت‌هایی که داخل دستگاه‌های کنترلی در شبکه فشار متوسط نصب شده‌اند، باعث شده تا این شرکت بتواند از راه دور روی  شبکه توزیع و قطعی‌های لحظه‌ای یا بلند مدت نظارت کند و به محض ایجاد حادثه در شبکه، تعداد کمتری از مشتریان منطقه را با قطعی برق روبه‌رو کند. با این سیستم می‌توان به جز منطقه‌ای که دچار مشکل شده است، برق بقیه نقاط را از دیگر بخش‌های شبکه تامین کرد و به این طریق خاموشی را به حداقل رساند. در گذشته در صورت بروز قطعی، کل محدوده بی‌برق می‌شد اما در حال حاضر، یک سوم منطقه با قطعی برق روبه‌رو می‌شود.

از آن‌جا که با وجود این سیستم، در بیشتر زمان‌های سال قطعی برق وجود ندارد، مشترکان افزایش کیفیت کلی خدمات برق‌رسانی را تجربه کرده‌اند. می‌توان با قطعیت گفت هیچ مشترکی در اصفهان وجود ندارد که در طول سال بیش از یک ساعت قطعی برق را تجربه کرده باشد. خاموشی سالیانه شبکه برق در کل شهرستان اصفهان به‌طور میانگین ۱۲۷ دقیقه است و این عدد برای مشترکین خانگی به یک ساعت نمی‌رسد. در حالی که میزان خاموشی حدود ۶ سال پیش  ۸۰۰ دقیقه در سال بوده است، این شرکت قصد دارد این عدد را تا آخر سال به زیر ۱۲۰ دقیقه کاهش دهد.

یکی از تدابیری که در زمان‌های اوج مصرف به‌کار گرفته می‌شود، این است که از مشترکان صنعتی تقاضا می‌شود که دستگاه‌های خود را از مدار خارج و به جای آن از دیزل ژنراتور استفاده کنند؛ به ازای آن خدمات رایگان یا نیم‌بهای برق به آنان ارائه می‌شود. مودم‌های کنترلی در این شرایط کمک میکند تا قطعی‌ها راس ساعات مقرر (برای مثال ۱۲ ظهر تا ۱۵ که زمان اوج مصرف برق در تابستان است) انجام شود. این در حالی‌ است که پیش از این، قطعی‌ها با تاخیر انجام می‌شد اما با وجود این سیستم قطعی‌ها به شکل خودکار انجام شده و در کل شبکه اختلال ایجاد نمی‌شود.

 

بهره‌گیری از راهکار موبایل سازمانی (MVPN) برای تسهیل ارتباطات

شرکت توزیع برق اصفهان از سال ۹۱ سیم‌‌کارت سازمانی ایرانسل را به صورت محدود در اختیار مسئولینی که همواره باید در دسترس باشند، (On Call) شرکت قرار داده است. در حال حاضر این شرکت از ۲۵۰ سیم‌کارت سازمانی استفاده می‌کند. مدیران ارشد، گروه‌های بهره‌برداری و عملیاتی و کارشناسانی که باید به‌صورت تمام‌وقت با سیستم در ارتباط باشند، در اولویت اول استفاده از سیم‌کارت‌های سازمانی قرار دارند. از طرفی، سرویس موبایل سازمانی بر بستر این سیم‌کارت‌ها فعال شده است.  موبایل سازمانی سبب می‌شود تا همکارانی که نیاز به ارتباطات مکرر دارند، بتوانند به‌صورت رایگان با یکدیگر مکالمه  کنند. ضمن اینکه شبکه تلفن‌های داخلی شرکت با سیم‌کارت‌های سازمانی یکپارچه شده است. بنابراین به راحتی، حتی در صورت عدم حضور همکاران در سازمان، امکان تماس با شماره تلفن‌های داخلی از طریق این خطوط فراهم است.

در مواقع بحرانی و اختلال یا قطعی در شبکه برق منطقه، سرویس  MVPN توانسته به حفظ ارتباطات درون سازمانی کمک کند.

 

جمع‌بندی

شرکت توزیع برق اصفهان برای افزایش کیفیت خدمات برق‌رسانی و رسیدگی به قطعی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن، از راهکار شبکه امن همراه (APN) ایرانسل استفاده کرده است. در این راهکار، داده‌های مربوط به کنتورها به صورت خودکار و از طریق بستری امن، به شبکه داخلی منتقل می‌شود و دیگر نیازی به اعزام افراد برای قرائت کنتورها وجود ندارد. از طرفی، این سرویس در دوران کرونا توانسته بهره‌وری دورکاری را تا حد زیادی افزایش دهد. همچنین استفاده از این سیستم منجر به کاهش چشم‌گیر زمان خاموشی‌ها شده است.

به‌علاوه، این شرکت از سرویس موبایل سازمانی ایرانسل برای تسهیل ارتباطات درون‌سازمانی و رایگان شدن تماس‌های همکاران با یکدیگر استفاده کرده و تلفن‌های داخلی را نیز با آن شبکه یکپارچه ساخته است.

شرکت توزیع برق اصفهان، رضایت بالایی در استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل داشته و آن را به دیگر کسب‌و‌کارها نیز پیشنهاد داده است.

شما نیز می‌توانید برای تسهیل روند دورکاری در شرکت خود، از واحد کسب‌و‌‌کار سازمانی ایرانسل مشاوره بگیرید و به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل بزنید.

3.8 6 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۴/۰۵

تجربه شرکت بیمه سرمد در استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل (APN)

راهکار شبکه امن همراه ایرانسل چگونه چالش‌های ارتباطی بیمه سرمد را حل کرد؟

بازدید: 29501

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8320

blog image

۱۴۰۰/۰۲/۱۸

تجربه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در استفاده از راهکارهای سازمانی ایرانسل

موبایل سازمانی و شبکه امن همراه ایرانسل چگونه باعث بهبود فرآیندهای فروشگاه افق کوروش شده است؟

بازدید: 8118