post image

مدیریت هوشمند شبکه برق با تکیه بر تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT)

چگونه اینترنت اشیا به مدیریت بهینه شبکه برق و افزایش بهره‌وری این صنعت کمک می‌کند ؟


مطابق با گزارش‌ سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در سال ۲۰۱۴ میلادی، جمعیت شهرها برای نخستین بار از ۵۰ درصد کل جمعیت جهان فراتر رفته  است؛ پیش‌بینی می‌شود این نسبت تا سال ۲۰۵۰ به ۷۰ درصد برسد. در حال حاضر، نیمی از افراد در شهرهایی با  ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر  و ۱۰ درصد از  آنان در شهرهای بزرگ با جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر، زندگی می‌کنند. با توجه به روند افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ، به زیرساخت‌هایی نیاز است که امکانات و شرایط لازم را برای زندگی شهروندان در این شهرها، تامین نمایند. این موضوع، تنها به‌‌واسطه ایجاد شهرهای هوشمند میسر خواهد شد.

 

شهرهای جهان در مسیر هوشمندسازی

افزایش جمعیت، نیاز به هوشمند شدن شهرها را تقویت می‌کند. آمارها حاکی از این است که در ۱۰ سال آینده، حدود ۱۰۸ میلیارد دلار در بخش زیرساخت‌های شهر هوشمند سرمایه‌گذاری خواهد شد که بخش عمده‌ آن به بهبود مدیریت منابع و انرژی، مدیریت پسماند و ساخت خانه‌های هوشمند اختصاص داده می‌شود. با هوشمندسازی شبکه آب، گاز و برق می‌توان این منابع باارزش را به‌شکلی بهینه مدیریت کرد.

در ادامه با نقش اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند  و مدیریت هوشمند شبکه برق‌ آشنا خواهید شد.

مدیریت بهینه برق‌رسانی به کمک اینترنت اشیا

/wp-content/uploads/2016/08/55-e1641728363806.jpg

در دو دهه اخیر، با توجه به روند روبه‌رشد مصرف برق و محدودیت منابع دولتی، موضوع تجدید ساختار صنعت برق، مورد توجه متخصصان این حوزه قرار گرفته است. فرسودگی تجهیزات شبکه‌ موجود و افزایش روزافزون مصرف برق از یک‌سو و ظهور فناوری‌های نوین از سویی دیگر، صنعت برق را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو کرده است. برای مثال اختلال در شبکه‌ برق‌رسانی،  مشکلات بسیاری را در زندگی روزمره افراد و فعالیت صنایع و کسب‌وکارهای گوناگون ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند خطرات جانی برای شهروندان به‌همراه داشته باشد. از آنجایی که مصرف برق در زمان‌های مختلف روز، هفته، فصل و سال متفاوت است، باید با نظارت دائمی بر شبکه برق، الگوهای مصرف را استخراج و از آن‌ها برای پیش‌بینی تقاضا استفاده کرد. در نهایت لازم است تا با تحلیل داده‌های استخراج‌شده، راهکارهایی برای بهبود شبکه برق‌رسانی ارائه شود. در این راستا، با به‌کارگیری شبکه‌ای از سنسورها و تجهیزات هوشمند مبتنی بر تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT) می‌توان اطلاعاتی دقیق و نقطه‌ای از شدت جریان و ولتاژ شبکه به‌دست آورد و با نظارت دقیق بر شبکه از بروز هرگونه اختلال و همچنین مصارف غیرقانونی باخبر شد.

هوشمندسازی؛ راهکاری برای مدیریت هزینه‌ها و کاهش اتلاف برق

/wp-content/uploads/2016/08/55555555555-e1641728473455.jpg

علاوه‌بر مباحث ایمنی و نظارتی، مدیریت هزینه‌ها در سیستم برق‌رسانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا با کاهش هزینه‌های تولید برق، قیمت نهایی برای مصرف‌کننده نیز کاهش خواهد یافت. بنا بر اظهارات دبیر کمیته فدراسیون صادرات انرژی، اگرچه بیش از ۹۵ درصد نیاز ایران به تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی در صنعت برق، از منابع داخلی تامین می‌شود، اما لازم است برای  کاهش میزان تلفات شبکه برق از تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید نیز استفاده کرد. صنعت برق یکی از صنایع استراتژیک، گران، پردرآمد و همچنین ضروری برای اقتصاد کشورها محسوب می‌شود و نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص ملی ایفا می‌کند. همچنین از آن‌جایی ‌که همه صنایع بزرگ و کوچک کشور از جمله فولاد، آلومینیوم، ذوب‌آهن و… به برق وابسته‌اند، می‌توان از آن به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین و البته پاک‌ترین منابع انرژی نام برد.

یکی از چالش‌های پیش‌روی این صنعت، اتلاف بخشی از خروجی تولید‌شده در نیروگاه‌هاست که درآمدزایی این صنعت را کاهش می‌دهد. بنابراین می‌توان با کاهش حجم اتلاف برق، بهره‌وری شبکه انرژی را به‌طرز چشمگیری افزایش داد. نکته قابل‌توجه این است که کاهش هدررفت برق در ایران به میزان یک درصد، سودی معادل با ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری به‌همراه خواهد داشت.

پتانسیل بالای سودآوری در این صنعت می‌تواند انگیزه‌ای بزرگ برای به‌کارگیری راهکارهایی در جهت کاهش تلفات برق باشد. آمارها نشان می‌دهند که در شبکه برق کشور، حدود ۱۱ درصد تلفات وجود دارد. طبق آخرین گزارش صنعت برق در سایت توانیر، هم‌اکنون میزان تولید برق در کشور  ۷۳۱۶۰ مگاوات است. با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان گفت کاهش هر یک درصد اتلاف در شبکه انتقال و توزیع کشور، معادل در اختیار قرار گرفتن ۷۳۰ مگاوات برق است که با  میزان خروجی یک نیروگاه متوسط در کشور برابری می‌کند. طبق روش محاسبه در صنعت برق و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، برای تولید هر یک مگاوات برق، یک‌میلیون دلار سرمایه لازم است. با این حساب هر یک درصد تلفات در شبکه انتقال و توزیع، حداقل ۷۳۰ میلیون دلار ارزش دارد. به‌عبارت ‌دیگر، کاهش ۱۰ درصدی تلفات برق می‌تواند نیاز کشور به ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسعه‌ای را برطرف نماید و این خود یک جهش واقعی در تولید و بهینه‌سازی انتقال و توزیع است. لازم به ذکر است که کاهش هزینه‌های زیست‌محیطی نیز  به این رقم اضافه می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی‌های سازگار با محیط زیست، می‌توانید مقاله سرویس ابری، ناجی محیط زیست را مطالعه کنید.

فراهم کردن بستر هوشمندسازی در صنعت برق

/wp-content/uploads/2016/08/55555-1-e1641728463267.jpg

ظهور و پیشرفت   راهکارهای اینترنت اشیا در دهه اخیر، تحولات بسیاری را در جهان ایجاد کرده است. این تکنولوژی علاوه‌بر ایجاد سبک زندگی هوشمند و تحقق ایده شهرهای هوشمند با ورود به صنایع بزرگ و کوچک نیز موفق شده فرآیندهای صنعتی را به‌طرز قابل توجهی بهبود بخشد. هوشمندسازی مصرف انرژی، نیازمند یک رویکرد نظارتی پیوسته و کنترل همه مصرف‌کنندگان به‌صورت مجزا است. البته تحقق این موضوع تنها با به‌کارگیری کنتورهای هوشمند، سنسورهایی با قابلیت نظارت از راه دور و یک سامانه مرکزی برای تحلیل اطلاعات ارسالی سنسورها و کنتورها، امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین ایجاد یک بستر امن برای انتقال داده‌ها از کنتورها و سنسورها به مرکز کنترل نیز بخش دیگری از این فرایند است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

سخن آخر

با توجه به چالش‌های مطرح شده در حوزه مدیریت انتقال، توزیع و مصرف برق در کشور، لازم است فناوری‌های نوین، بیش‌تر از گذشته موردتوجه قرار گیرند. در همین راستا، راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه سرویس‌های مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا  و سرویس VPN سازمانی بستری امن را برای مدیریت و نظارت بر شبکه‌های توزیع انرژی در کشور فراهم می‌کند تا از این طریق، به تحقق ایده همگام شدن با شهرهای هوشمند جهان در کشورمان کمک کند.

برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای سازمانی ایرانسل، می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www1.itron.com

http://www.ensafnews.com

4 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5421

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4176

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4171