چگونه بازاریابی موبایلی به کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟

چگونه بازاریابی موبایلی به کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟

در این مقاله روش‌های بازاریابی موبایلی را همراه با نمونه‌های اجرایی موفق آن بررسی خواهیم کرد.

1397/6/7 چهارشنبه
تعداد بازدید: 2341

 

با پیشرفت‌ فنّاوری در دهه اخیر، بازاریابی و فروش محصولات بر اساس اطلاعات مشتریان و گرایش‌های بازار ابعاد جدیدی پیدا کرده است. اکنون سازمان‌ها با به‌کارگیری فناوری اطلاعات و شناخت ویژگی‌های بازار هدف خود قادرند تبلیغاتی هدفمندتر انجام دهند. یکی از راهکارهایی که نقش مهمی در ارتقاء اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی دارد تبلیغات هوشمند موبایلی است. این راهکار یکی از ساده‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های بازاریابی و تبلیغ به شمار می‌رود که امکان انتخاب بازار هدف و اجرای کمپین‌های قابل ارزیابی را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند. در این مقاله تجربه استفاده پنج برند تجاری از بازاریابی موبایلی را بیان خواهیم کرد.

Legal Brand Marketing

شرکت آمریکایی Legal Brand Marketing با روی آوردن به استراتژی ایجاد سرنخ فروش (lead generation) از طریق بازاریابی موبایل توانست نرخ کلیک تبلیغات آنلاین خود را ۸۹ درصد افزایش دهد. این در حالی‌ بود که هزینه تبلیغاتی بابت ایجاد هر سرنخ به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

فعالیت این شرکت در زمینه یافتن مشتریان بالقوه برای موسسات قضایی و وکلاست. با توجه به تغییرات صورت گرفته در الگوریتم جستجوگر گوگل و در نظر گرفتن وزن بیشتر برای جستجوهای محلی، LBM دریافت که چشم‌انداز جستجوی آنلاین دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد. LBM درصدد اتخاذ یک استراتژی بازاریابی جدید برآمد که ضمن کاهش هزینه تولید هر سرنخ فروش (یافتن مشتری بالقوه) بتواند همچنان سود شرکت را تضمین کند. همچنین هدف دوم LBM انتخاب رویکردی بود که بتواند به مشتریان بالقوه بر بستر پلتفرمی که بیشترین استفاده از آن را دارند دسترسی پیدا کند. از این رو LBM نسبت به خدمات تلفنی خود و شانس موفقیت بیشتر آن نسبت به دیگر پلتفرم‌های ارتباطی توجه ویژه‌ای پیدا کرد.

پس از انجام تحقیقات گسترده و مقایسه هزینه تولید سرنخ فروش از طریق دستکتاپ و موبایل LBM متوجه شد که روش بازاریابی موبایلی حدود ۳۵% مقرون به‌صرفه‌تر از تبلیغات بنری و استفاده از وب‌سایت است.

در نهایت استراژی جدید LBM بر مبنای بازاریابی موبایلی منجر به افزایش ۸۹ درصدی نرخ کلیک تبلیغات آنلاین و کاهش ۵۰ درصدی هزینه تولید هر سرنخ فروش شد.

KLM

هواپیمایی KLM قصد داشت با ایجاد تغییر در رفتار خرید مشتریان خود، آنها را به استفاده از روش‌های خرید آنلاین برای تهیه بلیت سوق دهد. این روش بسیار ساده، سریع و قابل‌اطمینان بود اما مشتریان به آن اعتماد نداشتند و با مراجعه به دفاتر هواپیمایی بلیت خود را تهیه می‌کردند. برای انجام این کار KLM نیاز به تغییر نگرش و ایجاد اعتماد نسبت به روش جدید رزرو بلیت پرواز از طریق اپلیکیشن تلفن همراه یا وب‌سایت KLM داشت.

KLM

برای کمپین بازاریابی موبایلی این شرکت ابتدا تبلیغات مبتنی بر مکان ، خدمات رزرو بلیت از طریق تلفن همراه و خدمات پرداخت همراه برای مشترکان فراهم شد. پس از گذشت سه هفته از شروع کمپین، KLM برای ایجاد انگیزه بیشتر در مسافران خود استفاده رایگان از سالن CIP (سالن تشریفات) را در نظر گرفت. در این طرح، زمانی که مشتریان بلیت خود را از طریق اپلیکیشن موبایل تهیه می‌کردند یک کوپن در اپلیکیشن کاربر ذخیره می‎‌شد و زمانی که مسافر به فرودگاه می‌رسید سیستم به‌صورت هوشمند (با استفاده از خدمات مبتنی بر مکان) او را شناسایی کرده و به سمت سالن CIP (بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای) راهنمایی می‌کرد. این اتفاق نه‌تنها روند پذیرش مسافر را سرعت می‎بخشید بلکه در آن‌ها حس خاص بودن را ایجاد می‌کرد.

نتایج به‌دست‌آمده پس از پایان کمپین در انگلیس، هلند و آلمان به این شرح بود:

  • ۱۷% رشد بازدید از وب‌سایت
  • ۳۴٪ رشد رزرو از طریق موبایل
  • ۳۸٪ افزایش درآمد از طریق فروش موبایلی

همچنین نرخ ارتباط مؤثر کانال‌های ارتباطی با کاربران به شرح زیر بود:

  • ۴۶.۶٪ تبلیغات موبایلی
  • ۳۵.۴٪ شبکه اجتماعی
  • ۱۳.۱٪ تبلیغات در موتورهای جستجو
  • ۲.۳٪ روزنامه‌ها
  • ۲.۸٪ غیره

Topshop

Topshop

فروشگاه آنلاین TOP SHOP در زمینه فروش پوشاک فعالیت دارد. این فروشگاه آنلاین پس از اعمال تغییرات در وب‌سایت و بهینه‌سازی مسیر دسترسی کاربران به سبد خرید و اضافه کردن منوهای جدید این نیاز را احساس کرد که باید به کاربران خود نحوه کار با طراحی جدید وب‌سایت را آموزش دهد . این شرکت نمی‌خواست تجربه کاربری مخاطبان پس از ورود به وب‌سایت تغییر کرده و باعث افت میزان فروش وب‌سایت شود. برای این منظور یک کمپین بازاریابی موبایلی راه‌اندازی شد تا ضمن ارسال پیامک انبوه به مشتریان یک پیام فلش چندثانیه‌ای نیز برای کاربر ارسال شود که به آن‌ها آموزش دهد ازاین‌پس می‌توانند کالای موردنظر خود را جستجو کرده سپس خرید خود را ثبت کنند. همچنین در این پیام فلش آموزشی امکان استفاده از منوهای جدید ازجمله "جزئیات خرید"، "زمان تحویل"، "تأیید نهایی خرید"، "راهنمای سایز" و "افزودن به سبد خرید" نیز آموزش داده شد.

در پایان این کمپین استفاده از منوهای جدید حدود ۱۲% افزایش‌ داشت که همگی منجر به خرید شدند. جالب است بدانید تنها نزدیک به ۶% کاربران از دکمه جستجو استفاده کردند که نشان می‌داد افزودن بخش جستجو برای کاربران اهمیت چندانی نداشته و بخش موردپسند آن‌ها همان تغییر منوها بوده است.

Asda

فروشگاه‌های زنجیره‌ای انگلیسی Asda با بیش از ۵۰۰ شعبه بیشترین سهم بازار را در کشور انگلیس داراست. این مجموعه به دنبال یک اپلیکشن موبایلی با کاربری آسان اما سریع برای مشتریان خود بود که بدون مراجعه به فروشگاه بتوانند خریدهای خود را انجام دهند. Asda قصد داشت ۱۰٪ از خرید فروشگاهی مشتریان خود را به سمت آنلاین ببرد. به همین منظور پس از طراحی اپلیکیشن یک پیام Pop up (پیام تعاملی) برای کلیه مشتریان Asda ارسال شد که به آن‌ها اطلاع می‌داد ازاین‌پس می‌توانند از طریق فروشگاه‌یاب نزدیک‌ترین فروشگاه به محل اقامت خود را بیابند، سفارش خود را ثبت کنند و در سریع‌ترین زمان تحویل بگیرند.

Asda

نتایج به‌دست‌آمده مدیران Asda را بسیار شگفت‌زده کرد. در ماه اول، فروش مواد غذایی بیش از ۱۸% افزایش یافت و ۹۰% از مشتریان خریدشان را در نوبت‌های دوم و سوم نیز تکرار کردند. خرید از طریق اپلیکیشن موبایلی Asda حدود ۱.۸ برابر بیشتر از خریدهای انجام گرفت در وب‌سایت این مجموعه بود. در سال ۲۰۱۳ اپلیکیشن Asda از سوی ۳۹۰۰ کاربری که در نظرسنجی شرکت کرده بودند موفق به کسب امتیاز کامل ۵ ستاره شد و توانست از Mums net جایزه بهترین برنامه کاربردی را دریافت کند.

Argos

مجموعه فروشگاه‌های Argos با هدف راه‌اندازی فروش از طریق وب‌سایت، اپلیکیشن تلفن همراه، و فروش مستقیم از طریق تلفن همراه استفاده از بازاریابی موبایلی را در دستور کار قرار داد.

Argos


این فروشگاه در نظر داشت کاتالوگ‌های مربوط به کالاهای خود را از طریق اپلیکیشن در اختیار خریداران قرار دهد تا ضمن ایجاد بستری امن و آسان برای خرید، برنامه‌های بازاریابی خود را که بر مبنای سه سال تحقیقات بازار و شناسایی نیازهای بازار تدوین شده بود پیاده‌سازی کند.

قابلیت برنامه طراحی‌شده به این صورت بود که مشتریان می‌توانستند از مرحله سفارش تا زمان تحویل را به‌صورت آنلاین مشاهده کنند. همچنین در طراحی اپلیکیشن ضمن در نظر گرفتن مخاطبان اندرویدی و iOS ، روش‌های خرید متفاوت برای گروه‌های مختلف کاربران ارائه شد. برای خرید تلفنی نیز کد کوتاه دستوری (USSD code) در نظر گرفته‌شده بود که کاربر به‌راحتی کد کالای موردنظر را وارد و سفارش خود را ثبت کند.

طبق فعالیت صورت گرفته نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی در این شرکت بسیار چشم‌گیر بود:

  • بازدید وب‌سایت و اپلیکیشن به ۴۴۰ میلیون بازدید در سال رسید.
  • ورژن IOS این اپلیکیشن بیش از ۲.۵ میلیون، ورژن اندروید بیش از ۶۲۵ هزار و ورژن iPad بیش از ۴۵۰ هزار بار دانلود شد.
  • فروش از طریق اپلیکیشن آیفون افزایش چشم‌گیری داشت و ۱۲ درصد از فروش کل را به خود اختصاص داد.
  • بازدیدهای وب‌سایت از طریق organic search حدود ۳۲٪ رشد یافت.

با توجه به مزایا و گسترش استفاده از بازاریابی موبایلی، کسب‌و‌کارهای ایرانی نیز می‌توانند با استفاده از راهکارهای واحد کسب‌وکار سازمانی ایرانسل متناسب با اهداف کاری خود از روش‌های تبلیغات موبایلی استفاده مؤثری داشته باشند.

شما می‌توانید همین امروز برند، کالا و خدمات خود را با تبلیغات نوین،هوشمند و موثر موبایلی ایرانسل به مشتریان هدف خود معرفی کنید.


منابع:

آخرین مطالب
الکامپ ۲۰۱۹
1398/4/29 شنبه
آخرین ویدیوها
آرشیو ویدیوها در آپارات
مطالب مرتبط

* نظر
وب سایت
* ایمیل
* نام

نظر دهید