گروه کانونی (Focus Group) چیست؟

گروه کانونی (Focus Group) چیست؟

مزایای داشتن گروه کانونی (فکری) برای کسب‌وکارهای کوچک چیست؟

1397/5/21 يكشنبه
تعداد بازدید: 2968

 

گروه کانونی درواقع به مشتریان بالقوه‌ای گفته می‌شود که می‌توانند تجارب واقعی خود را که شامل انتقادات، بازخوردها و در کل پاسخ دادن به سوالات مصاحبه‌کننده است به اشتراک بگذارند. "گروه کانونی" یا "گفتگوی گروهی متمرکز "یکی از روش‌های مرسوم تحقیقات کیفی برای گسترش و توسعه محصول و خدمات است که به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات، بررسی مسائل و غیره در رابطه با محصولات یا خدمات برگزار می‌شود. در این روش گروهی از افراد واجد شرایط (از جنس بازار هدف) گرد هم آمده و از آن‌ها خواسته می‌‌شود تا نظر و تجارب واقعی خود را در مورد موضوع موردبحث به راحتی به تبادل بگذارند.

وجود یک گروه کانونی می‌تواند برای رشد کسب‌وکارهای کوچک راهکاری بسیار ارزشمند و مناسب باشد. به‌عنوان‌مثال، یک گروه کانونی می‌تواند در مورد اثربخشی و مشکلات احتمالی کمپین بازاریابی ایمیلی که در پیش دارید، قبل از اجرای آن کمک کند یا اگر تصمیم دارید محصول جدیدی را به بازار عرضه کنید آن را قبل از سایرین استفاده کرده و احساس خود را با شما در میان بگذارند.

از یک گروه کانونی می‌توان برای فعالیت‌های تحقیقاتی ازجمله موارد زیر استفاده کرد:

  • یافتن روش‌های جدید برای بازاریابی
  • بررسی فرآیند توسعه یک محصول یا خدمت جدید
  • کشف ایده‌های جدید، فرصت‌ها و رویکردها
  • یافتن دلایل شکاف ارتباطی بین کسب‌وکار شما و بازار هدف
مزایای گروه‌ کانونی

مزایای گروه‌ کانونی

همان‌طور که گفتیم گروه‌های کانونی یک‌راه منحصربه‌فرد برای رسیدن شما به گرایشات و بازخورد بازار هدفتان هستند. درواقع بازخوردی که از این گروه دریافت می‌کنید را نمی‌توانید به‌طور معمول به دست بیاورید. از دیگر مزایای این گروه شنیده شدن صحبت‌های مشتریان به صورت رو در رو است. برخی از دیگر مزایای این گروه عبارتند از:

  • 1. ارزیابی فرآیندهای جدید قبل از اجرا
  • 2. تجزیه و تحلیل محصولات و خدمات
  • 3. پیدا کردن معایب موجود در سازمان و رفع آنها
  • 4. جایگزینی روش‌های جدید بر اساس اطلاعات واقعی
  • 5. انعکاس دانش و آگاهی به‌دست‌آمده و اشتراک‌گذاری آن با سطوح مختلف سازمان
  • 6. ایجاد یک پایگاه داده از دانش به‌دست‌آمده پیرامون نظرات و مسائل مصرف‌کنندگان

معایب گروه‌های کانونی

هزینه ایجاد یک گروه کانونی برای سازمان بیش از انجام نظرسنجی‌های مرسوم است و زمان و انرژی بیشتری از برگزار کننده می‌گیرد. همچنین برخی از این معایب ایجاد کردن این گروه به شرح زیر است:

  • 1. یافتن مخاطبان هدف سازمان که تمایل به حضور در گروه داشته باشند.
  • 2. برگزاری جلسه در محلی که دسترسی آن برای تمام اعضا گروه مناسب باشد.
  • 3. تعصب‌های مدیران نباید تاثیری بر نتایج و صحبت‌های شرکت‌کنندگان داشته باشد.
  • 4. اگر نمی‌خواهید گروه کانونی را خودتان مدیریت کنید، باید یک ناظر تعیین کنید. این مسئله می‌تواند وقت‌گیر و پرهزینه باشد.
  • 5. اگر شرکت‌کنندگان آزادانه با یکدیگر صحبت کنند و نظارت درستی بر گفتگوها و سوال و جواب‌ها نباشد، جلسه ارزشی نخواهد داشت.

معایب گروه‌های کانونی

برای اجرای یک گروه کانونی ابتدا باید افرادی بین ۴ الی۱۲ نفر متجانس یا ۶ الی۱۲ نفر برای گروه‌های نامتجانس انتخاب کرد. برای جلوگیری از مشکلات در حین جلسه توصیه می‌شود موارد زیر را حتماً رعایت کنید:

گام اول

در این مرحله هدف از تشکیل گروه و علت اجرای گروه کانونی مطرح می‌شود. هدف و موضوع جلسه را به‌طور دقیق تعیین کنید.

گام دوم

تهیه پرسش‌های دقیق و مرتبط با موضوع یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهاست. توجه داشته باشید تعداد سوالات پرسشنامه باید کمتر از ۱۰ مورد باشد. به یاد داشته باشید که هراندازه سوال‌ها دقیق، شفاف و به‌دور از ابهام باشند، به پاسخ‌های بهتری دست پیدا می‌کنید. مورد دیگری که در این مرحله باید به آن دقت کنید زمان جلسه است. به‌طور معمول یک الی دو ساعت زمان مناسبی برای برگزاری جلسه خواهد بود که از خستگی شرکت‌کنندگان نیز جلوگیری می‌کند. فراموش نکنید برای شرکت‌کنندگان هدایایی در نظر بگیرید؛ این کار مشوق خوبی برای مشارکت آن‌ها در جلسات متوالی خواهد بود.

گام سوم

در این مرحله ابتدا داده‌های به دست آمده را بر اساس روش تحلیل محتوا دسته‌بندی‌ کرده، سپس موردبررسی، تجزیه و تحلیل قرار دهید.

داشتن یک گروه کانونی از مؤثرترین فعالیت‌های تحقیقات بازار برای رشد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است. سازمان‌ها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار موردنظر خود و پیدا کردن بهترین راه برای رسیدن به آن از این روش اثربخش استفاده کنند. ما در کسب‌وکار سازمانی ایرانسل سعی داریم به عنوان یکی از حامیان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، علاوه بر ارائه محصولات و راهکارهای نوین دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات، مفهیم و راهکارهای روزآمد مدیریتی را در اختیار فعالان این حوزه قرار دهیم تا در مشاوره و کمک به رشد فضای کسب‌وکار کشور نقشی مؤثر ایفا کنیم.


منابع:

آخرین مطالب
الکامپ ۲۰۱۹
1398/4/29 شنبه
آخرین ویدیوها
آرشیو ویدیوها در آپارات
مطالب مرتبط

* نظر
وب سایت
* ایمیل
* نام

نظر دهید