آنچه تحلیلگران بازار باید بدانند

آنچه تحلیلگران بازار باید بدانند

در این مقاله دانش موردنیاز واحد تحقیقات بازار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1397/4/27 چهارشنبه
تعداد بازدید: 3929

 

در مطلب پیشین گفتیم گسترش تجارت و رشد کسب‌وکار شما با انجام تحقیقات درست و به‌موقع امکان‌پذیر خواهد بود. همان‌طور که از نام واحد تحقیقات بازار مشخص است، مسئولیت این واحد کمک به کسب‌و‌کارها در راستای تصمیم‌گیری درست است که آیا خرید، واگذاری یا ورود به حوزه جدید کار درستی است؟ شناسایی بازار هدف و به دست آوردن دید درست از مصرف‌کننده و بازار از دیگر مسئولیت آن‌ها است. در صورت عملکرد صحیح این واحد موفقیت نهایی نصیب کسب‌و‌کار خواهد شد.

کارشناسان تحلیل‌گر بازار با انجام نظرسنجی و شناسایی ترجیحات مشتریان بالقوه به شرکت‌ها کمک می‌کنند چه محصولی را تولید کرده و به فروش برسانند. چشم‌انداز شغلی این افراد در سراسر دنیا توجه همگان را جلب کرده است. بر اساس آمار ایالات‌متحده آمریکا تحلیل‌گران بازار در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ سریع‌ترین رشد مشاغل را خواهند داشت و به‌عنوان "شغلی با آینده طلایی" طبقه‌بندی شده است.

وضعیت کاری تحلیل‌گران بازار:

  • اضافه‌کاری جزوی از شرایط کاری آن‌ها است.
  • تحلیل‌گران بازار اهل برنامه‌ریزی دقیق و افرادی منظم هستند.
  • تا ۲۰۱۷ حدود ۵۹۵ هزار نفر در این سمت مشغول به کار بوده‌اند.
  • در سال ۲۰۱۶ متوسط حقوق سالانه تحلیلگران بازار ۶۲۵۶۰ دلار بوده است.
  • اکثر تحلیل‌گران بازار، در مقایسه با کار تمام‌وقت تمایل بیشتری به دورکاری یا خدمات مشاوره‌ای دارند.
وضعیت کاری تحلیل‌گران بازار

وظایف و مسئولیت‌های شغلی

آگهی‌های شغلی در وب‌سایت‌های کاریابی نشان می‌دهد تحلیلگران بازار معمولاً دارای وظایف شغلی زیر هستند:

  • مدیریت و شناسایی اهداف، طراحی روش، ایجاد پرسشنامه‌‌های نظرسنجی، اجرا و تجزیه و ‌تحلیل نتایج تحقیقات
  • همکاری متقابل و نزدیک با گروه‌های بازاریابی و مدیریت محصول برای ایجاد و اصلاح موارد کاری ازجمله پیش‌بینی درآمد، ایجاد ارزش در بازار و ...
  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای ایجاد بینش سازمانی و ادغام آن با واحد استراتژی‌های بازاریابی
  • به اشتراک گذاشتن اطلاعات جمع‌آوری‌شده با اعضا شرکت
چگونه به یک تحلیلگر بازار تبدیل شوید

چگونه به یک تحلیلگر بازار تبدیل شوید:

اگر می‌خواهید یک تحلیلگر بازار موفق باشید باید در رشته کارشناسی تحقیقات بازاریابی یا رشته‌های مرتبط با آن مانند آمار یا ریاضی تحصیل کنید. صرف‌نظر از اینکه چه میزان مسئولین به عهده شما خواهد بود باید تسلط کافی به مباحث بازاریابی، آمار، ریاضیات و طراحی پرسش‌نامه‌های نظرسنجی داشته باشید. فراموش نکنید برخی از سازمان‌ها ممکن است با مدرک کارشناسی ارشد استخدام داشته باشند.

مهارت‌های موردنیاز این شغل چیست؟

به‌عنوان یک تحلیلگر بازار موفق باید مهارت‌های خاصی در زمینه‌های زیر داشته باشید:
 ارتباطات کلامی: مهارت‌های گفتاری عالی به شما این امکان را می‌دهد که نتایج تحقیقات خود را به بهترین شکل به مشتریان و همکاران خود ارائه دهید.
گوش دادن: مهارت‌ گوش دادن برای درک نیازهای مشتریان و انجام درست پروژه‌هایی که در آن فعالیت می‌کنید ضروری است.
نوشتن: باید قادر به ارائه گزارش‌های کتبی جامع و دقیق از تحقیقات خود باشید.
خواندن و درک مطلب: شما باید قادر به خواندن تعداد زیادی از اسناد ازجمله گزارش‌های پژوهشی و پاسخ‌های نظرسنجی باشید و با درک صحیحی از موضوع آن را با سایر اعضا در میان بگذارید.
تفکر انتقادی: به‌عنوان یک تحلیلگر بازار، شما باید تصمیم بگیرید که بین استراتژی‌های مختلف برای فروش محصولات بهترین آن را انتخاب کنید. همچنین توانایی شما برای مقایسه و شنیدن مخالفت سایرین ضروری است.
حل مشکل: شما باید بتوانید مشکلات را شناسایی کرده و راه‌حل‌های خود را بیابید.
مهارت‌های تحلیلی: در تحقیقات شما داده‌های زیادی به دست می‌آیند. شما باید قادر به تجزیه‌وتحلیل، درک موضوع و نتیجه‌گیری از اطلاعات جمع‌آوری‌شده باشید.

برای اینکه بتوانید تحلیلگر موفقی باشید همواره باید دوره‌های آموزشی مرتبط و روزآمد را بگذرانید تا با جدیدترین روش‌های نظرسنجی‌و تجزیه‌وتحلیل آشنا شوید.

کارفرمایان چه انتظاری از کارشناسان تحلیلگر بازار دارند؟

کارفرمایان چه انتظاری از کارشناسان تحلیلگر بازار دارند؟
✔ توانایی یادگیری سریع و تمایل به کمک به کلیه واحدهای سازمان
✔ تسلط کافی به نرم‌افزارهای اکسل، پاورپوینت و CRM
✔ توانایی مدیریت پروژه
✔ توانایی انجام کار در شرایط بحرانی
✔ توانایی اولویت‌بندی امور محوله
✔ انعطاف‌پذیری و سازگاری
✔ تسلط به زبان انگلیسی
✔ توانایی انجام کار گروهی
تحقیقات بازار یکی از ابزارهای استراتژیک مورداستفاده‌ مدیران سازمان‌ها در پیشبرد هرچه بهتر اهداف سازمان است. امیدواریم با انتشار سری بلاگ‌های تحقیقات بازار توانسته باشیم با معرفی کامل این واحد و بیان شرح وظایف کارشناسان آن در کسب موفقیت سازمان شما نقش داشته باشیم.

منابع:


  مطالعه بخش اول مقاله

آخرین مطالب
الکامپ ۲۰۱۹
1398/4/29 شنبه
آخرین ویدیوها
آرشیو ویدیوها در آپارات
مطالب مرتبط

* نظر
وب سایت
* ایمیل
* نام

نظر دهید