آخرین اخبار و مقالات
پیش‌بینی آینده با پردازش ابری

پیش‌بینی آینده با پردازش ابری

تحلیل کلان‌داده‌ها و تشخیص الگوها، نیازمند قدرت پردازش و ذخیره‌سازی فناوری ابری هستند.

1396/7/2 يكشنبه
تعداد بازدید: 1139

وقتی از پیش‌بینی بر مبنای داده‌ها صحبت می‌کنیم، مقصود تحلیل داده‌های قدیمی، ثبت و تحلیل داده‌های لحظه‌ای و سعی در یافتن یک الگوی مشخص برای پیش‌بینی داده‌های آینده است. این الگو باید علاوه بر توانایی در توضیح وقایع قدیمی، توانایی توجیه وقایعی که در لحظه اتفاق می‌افتند را نیز داشته باشد. اگر چنین الگویی به دست آید با تقریب مناسبی می‌توان ادعا کرد که آن‌چه که این الگو در مورد آینده پیش‌بینی می‌کند، قابل اعتماد است.

واقعیت این است که تحلیل چنین حجمی از داده‌ها و سعی در یافتن الگو‌های مشترک در میان این آنها، از لحاظ پردازشی کاری بسیار سنگین خواهد بود. ورود پردازش ابری به دنیای تکنولوژی در واقع انقلابی در حوزه قدرت پردازش اطلاعات نیز بود. این قدرت پردازش که در اختیار برنامه‌ها و کدها قرار می‌گیرد، در واقع قدم بزرگی در راستای آنالیز داده‌ها با رویکرد پیش‌بینی رویدادها محسوب می‌شود.

مطابق با آمارها، ۷۸ درصد از کسب‌وکارها قصد دارند در ۱۲ ماه آینده استفاده خود از فناوری ابری را در حوزه هوش تجاری و مدیریت اطلاعات افزایش دهند. این امر نشان‌دهنده گرایش رو به رشد کسب‌و‌کارها به سمت پیش‌بینی بازار و تغییرات محیط صنعت خویش است. در همین حوزه، تحقیق دیگری عنوان می‌کند که از میان ۱۳۶۴ مدیر فناوری اطلاعات که مورد پرسش قرار گرفته‌اند، حدود یک سوم ‌‌‌آن‌ها یا در حال استفاده از راهکارهای ابری هستند یا در یک سال آینده قصد مهاجرت به این سرویس‌ها را دارند.

تحلیل داده‌ها بر مبنای فناوری ابری و پیش‌بینی رویداد‌ها بر اساس این تحلیل‌ها در زمینه‌های فراوانی کاربرد دارد؛ از ریشه‌یابی مشکلات و معایب موجود در فرایندها گرفته تا مدیریت تولید و پیش‌بینی تقاضای بازار. اما در این میان، تحلیل کلان‌داده‌ها (Big Data) برای جذب، مدیریت و حفظ مشتریان، بالاترین سطح محبوبیت را در برای سازمان‌ها داشته‌اند. در واقع ۶۱ درصد از پروژه‌هایی که در زمینه پیش‌بینی انجام می‌شوند، در رابطه با موضوعات بازاریابی و جذب مشتری بوده و همچنین در حدود ۵۰ درصد این پروژه‌ها نیز مرتبط با برنامه‌ها و راهکارهای حفظ مشتری هستند.

اما چرا فناوری ابری برای تحلیل داده‌ها و استخراج الگو‌های پیش‌بینی گزینه مناسبی است؟

سرعت، فراگیر بودن، چابکی، مقیاس پذیری، دسترسی بالا به داده‌ها و صرفه اقتصادی مزایایی هستند که پردازش ابری را به ابزاری مطلوب برای تحلیل داده‌ها و پردازش اطلاعات تبدیل کرده‌اند. سازمان‌ها عموما انتظار دارند در یک بازه زمانی چند ماهه نتایج و بازخورهای مثبتی را از اقدامات پیشین خود دریافت کنند. از آنجاکه استفاده از راهکارهای پردازش ابری برای تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی رویدادها نسبت به سایر گزینه از سرعت بالاتری برخوردار است، این یکی از مزایای پردازش ابری محسوب می‌شود.

علاوه بر این، به دلیل اینکه راه‌حل و راهکارهای مبتنی بر فناوری ابری بر رابط‌های ساده و استاندارد تمرکز دارند، به‌کارگیری این فناوری آسان بوده و میزان تلاش و هزینه مورد نیاز برای یکپارچه‌سازی فرایندها کاهش پیدا می‌کند. بنابراین از وابستگی سازمان‌ها به واحد فناوری اطلاعاتشان تا حد زیادی کاسته خواهد کرد. این امر سبب می‌شود بدون نیاز به ایجاد سطح بالایی از یکپارچگی در سیستم‌ها، بتوانیم به یکپارچگی بالایی در عملیات و فرایندها دست یابیم.

دسترسی به کلان‌داده‌ها نیز مزیت دیگری برای پردازش ابری محسوب می‌شود. سازمان‌هایی که از خدمات ابری بهره می‌برند، کمتر با محدودیت در نرخ انتقال اطلاعات مواجه می‌شوند. این موضوع اهمیت حرکت مدل‌سازی تحلیلی به سمت فناوری ابری را به‌خوبی بیان می‌کند. چرا که با ورود پردازش به حوزه فناوری ابری، در واقع پردازش به فضایی وارد خواهد شد که اطلاعات نیز به‌طور گسترده در همان فضا ذخیره شده و در دسترس هستند.


از موفقیت‌هایی که به‌واسطه تحلیل داده‌ها بر مبنای فناوری ابری و استخراج الگوهای رفتاری بدست آمده‌اند، می‌توان به نمونه‌ای از کمپین‌های تبلیغاتی اجرا شده توسط یک شرکت تجهیزات ورزشی اشاره کرد. این شرکت با استفاده از تحلیل اطلاعات بر بستر فناوری ابری توانست الگوهای خرید و تقاضای مشتریان خود را در نهایت به یک کاتالوگ هدفمند تبدیل کرده و در نتیجه حدود ۲۵ درصد پاسخگویی بیشتر و ۴۴ درصد بازگشت سرمایه بالاتری را در مقایسه با کمپین‌های گذشته تجربه کند.


منابع:

آخرین مطالب

نظر دهید


* نظر
وب سایت
* ایمیل
* نام