آخرین اخبار و مقالات
گام به گام تا تحقق دولت الکترونیک

گام به گام تا تحقق دولت الکترونیک

طی پژوهشی که در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط سازمان ملل انجام گرفت، یک مدل پنج مرحله‌ای برای پیاده سازی دولت الکترونیک مشخص و معرفی شد.

1396/4/24 شنبه
تعداد بازدید: 420

 

به استفاده دولت از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای ارائه خدمات دولتی، تراکنش‌های ارتباطی، یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و تبادل اطلاعات بین مردم، سازمان‌ها، بازار و دیگر ارکان دولتی، دولت الکترونیک گفته می‌شود. اما حرکت به سوی دولت الکترونیک و پیاده‌سازی آن از یک مدل چند مرحله‌ای پیروی می‌کند.

طی پژوهشی که در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط سازمان ملل انجام گرفت، یک مدل پنج مرحله‌ای برای پیاده سازی دولت الکترونیک مشخص و معرفی شد. سازمان ملل این مدل را برای تعیین وضعیت تکامل کشورها ارائه کرده و درعین حال میزان آمادگی آنها را برای پذیرش فناوری اطلاعات نشان می دهد. در ادامه با این مدل آشنا می‌شویم:

گام پیدایش: در این گام ادارات دولتی یک وب‌سایت کوچک ایجاد کرده و اطلاعات خود را بر روی آن عرضه می‌کنند. البته اطلاعاتی که بر روی این وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرند معمولاً ایستا هستند. این اطلاعات به شکل محصولات، خدمات، آدرس‌ها و ارتباط با وب‌سایت‌های دیگر بوده و در نهایت به شکل پاسخ به سوال‌های معمولی در دسترس است.

گام توسعه: در این گام، اطلاعات موجود بر روی وب‎سایت‌ها افزایش می‌یابد و سایت‌های اینترنتی پویاتر می‌شوند. تعداد صفحات وب افزایش می‌یابد و به‌روز‌رسانی صفحات وب زودتر انجام می‌گردد. در این گام تنوع اطلاعات و محتوای آن‌ها نیز بالا می‌رود. به شکلی که در قالب کاتالوگ، خبرنامه و موتورهای جست وجو قابل دستیابی‌اند.

گام تعامل: در این گام اطلاعاتی که در وب ارائه می‌گردد، براساس نیاز مشتریان سازماندهی می‌شوند. به طوری که کاربران می‌توانند با پست الکترونیک یا پرکردن فرم‌های الکترونیکی با سازمان‌ها ارتباط برقرار کنند. در گام‌های قبلی ارتباط یک‌سویه بود ولی در این گام ارتباط بین سازمان‌های دولتی و کاربران دوسویه است. همچنین در این گام نیز بانکهای اطلاعاتی با موتورهای جست‌وجو در اختیار کاربران قرار می‌گیرند تا امکان برقراری ارتباط با سازمان مورد نظر خود را بیابند.

گام تبادل: در این گام، کاربران می‌توانند از خدمات و سرویس‌ها به صورت آنلاین استفاده کنند. افراد می‌توانند جهت دریافت خدمات، اطلاعات و محصولات آنلاین مبلغ مورد نظر را پرداخت کرده و معاملات را به صورت آنلاین انجام دهند. در این گام، ارتباط بین خدمات و محصولات به صورت زنجیره‌ای برقرار می‌شود.

گام ادغام: در گام نهایی، کلیه خدمات و اطلاعات دولتی به سادگی در اینترنت قابل دسترس هستند.کلیه وظایف دولت یکپارچه شده‌اند و در فضای الکترونیک، خطوط متمایز کننده ادارات برداشته شده‌اند.
 

در ایران نیز پیاده‌سازی دولت الکترونیک تحت نظارت و اجرای مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست‌جمهوری صورت می‌پذیرد. در این حوزه، شرکت ایرانسل بعنوان اپراتور پیشرو در ارائه خدمات الکترونیک، در همکاری با نهاد مذکور نقش پررنگی را در ایجاد بسترهای مورد نیاز دولت الکترونیک ایفا کرده است.

استقرار خدمات دولتی و عمومی ایرانسل، بر بستر پلتفرم یکپارچه دولت همراه که در مرکز داده نهاد ریاست‌جمهوری نصب شده است، با یکپارچه‌سازی کانال‌های دسترسی همراه شامل کدهای دستوری (USSD)، پیامک (SMS)، پیام صوتی (VMS)، تلفن گویا (IVR)، و برنامه‌های کاربردی همراه (Mobile App) تمامی سازمانها و نهادهای دولتی، عمومی و حاکمیتی را قادر خواهد کرد تا انواع خدمات خود شامل خدمات محتوایی، استعلامات، درخواست و شکایات، پرداخت و غیره را به مخاطبان شامل سازمان‌ها و نهادهای دیگر، کسب و کارها، کارمندان و شهروندان ارائه دهند.

این پلتفرم که با شعار "شفافیت در ارائه خدمات دولتی و عمومی به مخاطبان" طراحی و پیاده‌سازی شده، دارای سازوکارهای لازم جهت بهره‌وری در فرایندهای تصمیم‌سازی است. با استفاده از این پلتفرم، خدمات دولتی از حالت جزیره‌ای به مدل یکپارچه درآمده و این مهم ضمن ایجاد اعتماد و اطمینان در مخاطبین، توسعه‌پذیری ارائه خدمات به صورت متمرکز را ممکن می‌کند.

در حال حاضر با استفاده از این پلتفرم، خدمات مرتبط با شبکه دولت از طریق سرشماره ۴ به هموطنان عرضه شده و بر بستر اپراتورهای همراه کشور، برای ۱۷ استانداری و برخی از سازمان‌ها مانند سازمان تامین اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید راه‌اندازی شده است.

خدمات دولت همراه جز لاینفک سرویس های مبتنی بر تلفن همراه می باشد. پلتفرم یکپارچه دولت همراه با کد #۴* قابلیت ارائه خدمات همراه را بر بستر کد دستوری دارد. بطور مثال هر استان با کد مخابراتی خود قابل فراخوانی بوده (استان تهران: #021*4*) و سازمان‌ها نیز با شماره‌های تلفن خود (تامین اجتماعی: #1420*4*) فراخوانی می‌شوند.

همچنین بمنظور ارتقای سطح سلامت اداری، افزایش رضایت مردم و کاهش هزینه‌ها، رویکرد استفاده از دولت همراه ضروری بوده و از اهمیتی ویژه برخوردار است. از سوی دیگر لازم است درکنار استفاده از فناوری‌های نوین، فرایندها و بروکراسی‌های اداری مورد تجدید نظر قرار گیرند تا مردم برای ایجاد کسب و کار بتوانند به راحتی مجوزهای لازم را اخذ نمایند.

با مدیریت و هماهنگی مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت ریاست جمهوری، درحال حاضر بیش از 17528 (هفده هزار و پانصد و بیست و هشت) دستگاه دولتی در سطح استان‌های کشور به شبکه دولت متصل شده‌اند و استفاده از این بستر امن و سامانه‌های کاربردی، نحوه خدمات‌رسانی در دستگاه‌ها را بهبود خواهد داد. از سایر اقدامات صورت گرفته در این حوزه می‌توان به تفاهم‌نامه فیما بین مرکز فاوا ریاست‌جمهوری و شرکت ایرانسل به منظور ایجاد APN بر بستر شبکه اپراتورهای موبایل نیز اشاره کرد. این تفاهمنامه که می‌تواند نقطه شروعی برای دولت همراه تلقی شود، به مدیران دستگاه‌های استانی اجازه می‌دهد با استفاده از APN از هر نقطه و در هر زمان به کارتابل اداری خود دسترسی داشته و امور اداری سازمانی را بدون وقفه انجام دهند.

آخرین مطالب

نظر دهید


* نظر
وب سایت
* ایمیل
* نام