آخرین اخبار و مقالات
شرکت‌‌های کوچک و متوسط و چالش‌های آنها (بخش اول)

شرکت‌‌های کوچک و متوسط و چالش‌های آنها (بخش اول)

در بازارهای نوظهور جهانی، بین ۳۶۵ تا ۴۴۵ میلیون سازمان متوسط، کوچک و میکرو وجود دارند.

1396/4/20 سه شنبه
تعداد بازدید: 1079

 

سازمان‌های کوچک و متوسط (SME) در برابر صنایع بزرگ قرار می‌گیرد و نسبت به آنها مزایای بسیاری دارند؛ ازجمله ارزش افزوده، نوآوری، اشتغال‌آفرینی و انعطاف‌پذیری بیشتر. سازمان‌های کوچک و متوسط عموما براساس ویژگی‌های کمی یا کیفی تعریف می‌شوند. برای مثال، از نظر کمی، شرکت‌های کوچک در ایران به کسب‌و‌کارهایی گفته می‌شود که حداکثر تعداد کارکنان آنها ۵۰ نفر باشد. همچنین حداکثر تعداد کارکنان شرکت‌های متوسط ۱۰۰ نفر در نظر گرفته شده است. در زمینه ویژگی‌های کیفی می‌توان به حوزه و محدوده خدمات‌رسانی بنگاه‌های کوچک و متوسط اشاره کرد. بر این اساس غالب بنگاه‌های کوچک و متوسط تنها به مشتریان محلی سرویس می‌دهند یا سهم بسیار کوچکی از بازار موجود را در اختیار دارند و به وسیله یک نفر یا گروه کوچکی که در عین حال مالک کسب‌و‌کار نیز شناخته می‌شوند، اداره می‌گردند.

وجود حداقل ۲ مورد از ویژگی‌های زیر در مؤسسات کوچک و متوسط ضروری است:

  • وحدت مالکیت و مدیریت.
  • سرمایه و یا مالکیت توسط یک شخص یا یک گروه کوچک تهیه شده باشد.
  • محیط کاری عموماً محلی باشد و کارکنان و مالکان در یک منطقة جغرافیایی نزدیک به هم زندگی کنند.
  • اندازه نسبی فعالیت مورد نظر در درون صنعت مربوطه‌ در مقایسه با بزرگترین واحد مشغول در صنعت کوچک باشد یا به عبارتی از متوسط اندازه نسبی آن صنعت کوچکتر باشد.

ویژگی‌های کسب و کارهای کوچک و متوسط:

تأسیس و توسعه‌ کسب وکارهای کوچک و متوسط‌ به ‌منابع‌ اندکی نیاز دارد.


کسب‌ و کارهای‌ کوچک‌ و متوسط ‌از درجه ‌اشتغال‌زایی‌ بالایی‌ برخوردار است.


کسب ‌و کارهای ‌کوچک و متوسط‌ اغلب متکی بر منابع ‌داخلی هستند.


کسب‌ و کار‌های کوچک و متوسط‌ از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند.


کسب و کارهای‌ کوچک و متوسط‌ پرورش دهنده ‌نیروهای مجرب و متخصص برای کسب‌ و کار‌های بزرگ به‌ حساب می‌آیند.


مدیریت‌ و کنترل‌ کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط هزینه ‌کمتری‌ در بردارد.


توسعه‌ کسب‌ و کارهای‌ کوچک و متوسط فاصله ‌طبقاتی را در جامعه کاهش داده ‌و نحوه‌ توزیع ‌درآمد را به‌ نفع‌ افراد کم ‌درآمد بهبود می‌بخشد.


بر اساس اعلام بانک جهانی، مطالعات این سازمان نشان می‌دهد که در بازارهای نوظهور جهانی، بین ۳۶۵ تا ۴۴۵ میلیون سازمان متوسط، کوچک و میکرو وجود دارند. از این بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون سازمان‌ کوچک و متوسط رسمی، ۵۵ تا ۷۰ میلیون سازمان‌ میکرو و ۲۸۵ تا ۳۴۵ میلیون سازمان‌ غیررسمی هستند.
 

از شرکت‌های کوچک و متوسط می‌توان به عنوان ستون‌ فقرات اقتصاد قاره آسیا نام برد. چراکه این شرکت‌ها ۹۸٪‌ از کل شرکت‌های موجود در آسیا و همچنین ۶۶٪ از نیروی کار ملی کشورهای این قاره را به خود اختصاص می‌دهند. شرکت‌های کوچک و متوسط در حوزه بازرگانی نیز بسیار مؤثر هستند. این شرکت‌ها در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲، بطور میانگین حدود ۳۰٪ از کل ارزش صادرات قاره آسیا را رقم زده‌اند. یکی از دلایل وجود این پتانسیل بالا در شرکت‌های کوچک و متوسط، گستردگی حوزه فعالیت آنهاست. این شرکت‌ها در ارائه هر سه حوزه محصولی یعنی کالا، خدمت و ایده فعال هستند.
 

اما با تمام این اوصاف، کاهش رشد اقتصادی که اخیرا در سطح منطقه‌ آسیا رخ داده است نیازمند یک مدل توسعه جدید برای شرکت‌های آسیایی است. در اولین گام از این تحول نیازمند شناسایی نیازها و چالش‌های پیش روی شرکت‌های کوچک و متوسط بعنوان رکن مهمی از اقتصاد کشورها هستیم. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان این چالش‌ها را به ۷ دسته تقسیم‌بندی کرد:

  • کمبود منابع (مالی، فناوری، نیروی کار ماهر، دسترسی به بازار و اطلاعات بازار)
  • ناتوانی در بهره‌مندی از صرفه به مقیاس و تولید انبوه
  • هزینه‌های معاملاتی بالاتر نسبت به شرکت‌های بزرگ
  • عدم دسترسی مناسب به انواع شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی که منجر به ضعف در دسترسی به اطلاعات، کاردانی و تجربه بازارهای داخلی و بین المللی می‌شود.
  • افزایش فشار رقابت در بازارها از سوی شرکت‌های بزرگ چند ملیتی.
  • ناتوانایی در رقابت با شرکت‌های بزرگتر در رابطه با هزینه‌های تحقیق و توسعه و نوآوری
  • فقدان انگیزه، ظرفیت و کاردانی کافی برای کارآفرینی

علاوه بر موارد فوق، بسیاری از کسب و کارهای کوچک دریافته‌اند که انزوای جغرافیایی آنها یک نقطه ضعف رقابتی محسوب می‌شود.
 

اما از میان چالش‌های بیان شده و زیرمجموعه‌های آنها، ۴ چالش عمده شرکت‌های کوچک و متوسط در حوزه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) عبارتند از :

  • کمبود تجیهزات زیربنایی در حوزه دسترسی و مدیریت اطلاعات
  • فعالیت ضعیف‌ شرکت‌های کوچک و متوسط در بخش تحقیق و توسعه
  • عدم بهره‌مندی کافی و مناسب از فناوری اطلاعات
  • دسترسی مشکل به منابع مالی (با رویکرد کاهش هزینه‌ها در حوزه ICT)


در یک نگاه کلی، برای ورود به دنیای جدید کسب و کار، بکارگیری زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین حوزه ICT یک ضرورت اساسی بنظر می‌رسد. دسترسی به اطلاعات روز بازارها، فراگیری و بکارگیری جدیدترین شیوه‌ها و راهکارهای مرتبط با انواع کسب و کارها، فعالیت‌های تحقیقاتی برای توسعه خدمات و محصولات، جمع‌آوری، مدیریت و تحلیل داده‌ها و بسیاری از فرایندهای حیاتی دیگر همگی بر بستر فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات صورت خواهند گرفت.
 

از علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم برای مطالعه بیشتر پیرامون راهکارهای صنعت ICT برای چالش‌های پیش روی شرکت‌های کوچک و متوسط، ادامه این بحث را در بلاگ‌های بعدی ما دنبال کنند.


منابع:

آخرین مطالب

نظر دهید


* نظر
وب سایت
* ایمیل
* نام